Jakie prawa ma pasażer podróżujący pociągiem

Jeśli kurs pociągu został odwołany lub opóźniony o minimum 60 minut pasażer może skorzystać ze zwrotu kosztu biletu bądź z innego zaoferowanego połączenia z punktem docelowym.

Aktualizacja: 27.09.2016 14:12 Publikacja: 27.09.2016 13:29

Jakie prawa ma pasażer podróżujący pociągiem

Foto: 123RF

Poza tym konsumentowi przysługuje prawo do opieki, czyli napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania.

W przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażer ma prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.

Pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania, o ile nie skorzystał z prawa do zwrotu kosztów.

Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości opóźnienia i ceny biletu:

1. 25% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 min do 119 min

2. 50% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 120 min.

Podstawa prawna

Powyższe prawa przysługują pasażerom na mocy Rozporządzenia (WE) NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady. W Polsce Rozporządzenie dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez spółkę PKP Intercity, tj. TLK, IC, EIC, EIP, EC, EN oraz Przewozy Regionalne, tj. IR, RE, IR BUS z wyjątkiem pociągów REGIO.

Uwaga!

Wyżej wymienione prawa przysługują pasażerom również w sytuacji, w której odwołanie bądź opóźnienie było spowodowane siłą wyższą np. złymi warunkami atmosferycznymi lub klęską żywiołową, potwierdza to wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-509/11 ÖBB-Personenverkehr AG.

Reklamacja

Reklamację należy zgłosić przedsiębiorcy wykonującego dane połączenie kolejowe. Jeżeli przedsiębiorca odrzuci reklamację lub nie odpowie, skargę na polskiego przewoźnika należy zgłosić do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w formie pisemnej.

W przypadku odrzucenia reklamacji bądź nieotrzymania odpowiedzi, skargę na przewoźnika zarejestrowanego na terenie innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii konsument może przekazać do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Termin przedawnienia

W przypadku zwrotu kosztów całkowicie bądź częściowo niewykorzystanego biletu skargę należy złożyć w terminie 1 roku od daty zdarzenia.

Pamiętaj!

Pasażer powinien poprosić konduktora bądź kierownika pociągu o potwierdzenie opóźnienia na bilecie. Odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu.

Poza tym konsumentowi przysługuje prawo do opieki, czyli napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania.

W przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażer ma prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.

Pozostało 86% artykułu
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona