Reklama

Jakie prawa ma pasażer podróżujący pociągiem

Jeśli kurs pociągu został odwołany lub opóźniony o minimum 60 minut pasażer może skorzystać ze zwrotu kosztu biletu bądź z innego zaoferowanego połączenia z punktem docelowym.

Aktualizacja: 27.09.2016 14:12 Publikacja: 27.09.2016 13:29

Jakie prawa ma pasażer podróżujący pociągiem

Foto: 123RF

Poza tym konsumentowi przysługuje prawo do opieki, czyli napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania.

W przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażer ma prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.

Pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania, o ile nie skorzystał z prawa do zwrotu kosztów.

Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości opóźnienia i ceny biletu:

1. 25% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 min do 119 min

Reklama
Reklama

2. 50% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 120 min.

Podstawa prawna

Powyższe prawa przysługują pasażerom na mocy Rozporządzenia (WE) NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady. W Polsce Rozporządzenie dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez spółkę PKP Intercity, tj. TLK, IC, EIC, EIP, EC, EN oraz Przewozy Regionalne, tj. IR, RE, IR BUS z wyjątkiem pociągów REGIO.

Uwaga!

Wyżej wymienione prawa przysługują pasażerom również w sytuacji, w której odwołanie bądź opóźnienie było spowodowane siłą wyższą np. złymi warunkami atmosferycznymi lub klęską żywiołową, potwierdza to wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-509/11 ÖBB-Personenverkehr AG.

Reklamacja

Reklamację należy zgłosić przedsiębiorcy wykonującego dane połączenie kolejowe. Jeżeli przedsiębiorca odrzuci reklamację lub nie odpowie, skargę na polskiego przewoźnika należy zgłosić do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w formie pisemnej.

W przypadku odrzucenia reklamacji bądź nieotrzymania odpowiedzi, skargę na przewoźnika zarejestrowanego na terenie innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii konsument może przekazać do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Reklama
Reklama

Termin przedawnienia

W przypadku zwrotu kosztów całkowicie bądź częściowo niewykorzystanego biletu skargę należy złożyć w terminie 1 roku od daty zdarzenia.

Pamiętaj!

Pasażer powinien poprosić konduktora bądź kierownika pociągu o potwierdzenie opóźnienia na bilecie. Odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu.

Poza tym konsumentowi przysługuje prawo do opieki, czyli napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania.

W przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażer ma prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Spadki i darowizny
Czy spadek po rodzicach zawsze dzieli się po równo? Jak dziedziczy rodzeństwo?
Prawo drogowe
Nadchodzą kolejne podwyżki dla kierowców. Opłata wzrośnie aż trzykrotnie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy powiedział, co trzeba zrobić, żeby zasiedzieć działkę sąsiada
Prawo karne
Kamery nagrały, jak pielęgniarka bije pacjenta. Sąd Najwyższy wydał wyrok
Sądy i trybunały
Ekspert o rozporządzeniu ministra Żurka. „Dbamy przede wszystkim o swoich"
Reklama
Reklama