Biznes na froncie walki z pandemią

Większość, bo 61 proc., Polaków uważa, że firmy i marki powinny się angażować w działania związane ze zwalczaniem pandemii czy przeciwdziałaniem jej skutkom, w tym zwłaszcza we wsparcie służby zdrowia – wynika z badania Havas Media, które przeprowadzono w ramach tegorocznego raportu „CSR w praktyce" Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej.

Publikacja: 21.12.2020 09:00

Wiele firm uruchomiło produkcję środków do dezynfekcji, które były sprzedawane, ale też w dużych ilo

Wiele firm uruchomiło produkcję środków do dezynfekcji, które były sprzedawane, ale też w dużych ilościach rozdawane potrzebującym ich szpitalom czy instytucjom.

Foto: materiały prasowe

Rezultaty sondażu, który w październiku i listopadzie objął prawie 1,1 tys. dorosłych Polaków, potwierdzają potrzebę dostrzeżoną przez setki firm już w pierwszych dniach pandemii. – Postawa zdecydowanej większości pracodawców to ważny sygnał, że biznes coraz częściej myśli w kategoriach szerokiej odpowiedzialności – podkreśla Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Solidarni Przedsiębiorcy - dodatek specjalny „Rzeczpospolitej”

Nie tylko medycy

Jej zdaniem w wymiarze społecznym pilna, i na pewnym etapie kluczowa, była pomoc służbie zdrowia i seniorom. Szybko okazało się jednak, że wsparcie potrzebne jest także szkołom, społecznościom lokalnym, służbom mundurowym, a biznes edukował też w zakresie bezpieczeństwa swoich klientów oraz kontrahentów.

Prawie połowa Polaków uczestniczących w sondażu Havas Media ocenia, że firmy powinny angażować się teraz w inicjatywy skierowane do klientów, a 28 proc. oczekuje działań edukacyjnych. Wiele firm stara się sprostać tym oczekiwaniom – szczególnie te największe, z odpowiednim zapleczem finansowym i ludzkim, wsparły walkę z pandemią na kilku frontach.

Tak robi np. Grupa Orange, która już w marcu wprowadziła pakiety dodatkowych bezpłatnych gigabajtów danych dla klientów i specjalne oferty internetu dla nauczycieli, uczniów i studentów. Z kolei Fundacja Orange, która od lat działa na rzecz edukacji cyfrowej, wspierała nauczycieli, uczniów i rodziców w organizacji zdalnej nauki, dostarczając też domom dziecka i Wioskom Dziecięcym SOS niezbędny do niej sprzęt.

Zakupy środków ochrony, sprzętu dla szpitali, testów na Covid-19, komputerów dla podopiecznych domów dziecka i ciepłych posiłków dla seniorów składają się na pomoc w walce z pandemią, jakiej udzieliła grupa LPP, potentat rynku mody. – Początkowo środki rzeczowe i darowizny trafiały do placówek na Pomorzu i w Małopolsce, jednak wraz z rosnącym zapotrzebowaniem zdecydowaliśmy się rozszerzyć wsparcie i dotrzeć do ośrodków działających w innych regionach kraju – podkreśla Sławomir Ronkowski, dyrektor ds. komunikacji LPP. Firma na walkę ze skutkami pandemii przeznaczyła blisko 7 mln zł.

Wirusowy jubileusz

Z finansową i specjalistyczną pomocą przyszły też medykom czołowe polskie firmy farmaceutyczne – Polpharma i Adamed. – Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa lekowego Polakom – podkreśla Magdalena Rzeszotalska, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i CSR Grupy Polpharma, która jest największym polskim producentem leków. Na początku pandemii pięć krajowych zakładów firmy pracowało siedem dni w tygodniu na trzy zmiany, a dodatkowo Polpharma przeznaczyła ponad 8 mln zł na wsparcie służby zdrowia. Większość tej kwoty (7 mln zł) poszła na zakup 100 respiratorów dla 63 szpitali, a za 1,2 mln firma kupiła też środki ochrony osobistej dla medyków, zapewniając im również w pierwszej fazie pandemii 40 tys. bezpłatnych posiłków. Jak dodaje Magdalena Rzeszotalska, Polpharma włączyła się w pracę nad polskim testem genetycznym na Covid-19.

O wsparciu środowisk medycznych, a także uczniów, nauczycieli i seniorów, mówi Martyna Strupczewska, kierownik ds. komunikacji zewnętrznej i CSR w firmie Adamed, która organizuje m.in. webinary dla lekarzy i farmaceutów na temat leczenia w okresie Covid-19, a także kampanie informacyjno-edukacyjne zwiększające świadomość zagrożenia koronawirusem. Spółka przekazała też tysiące środków ochronnych dla pracowników służby zdrowia, seniorów i mieszkańców DPS.

W walkę z pandemią mocno zaangażowały się również firmy z sektora finansów, w tym wszystkie duże banki i ubezpieczyciele. Wsparcie za ponad 10 mln zł przekazała Grupa PKO BP, finansując m.in. zakupy sprzętu dla służby zdrowia, testów na Covid-19, a także 120 samochodów na potrzeby Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz dla szpitali jednoimiennych.

– Pomoc jest potrzebna w wielu wymiarach. Branża ubezpieczeniowa chce dołożyć swoją część – podkreśla Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, która po wybuchu drugiej fali pandemii zorganizowała dodatkowe call center dla GIS – przy wsparciu finansowym 18 firm ubezpieczeniowych. W tym Warty, której zarząd wiosną podjął decyzję o przekazaniu na wsparcie walki z pandemią 10 mln zł – planowanych pierwotnie na kampanię jubileuszową z okazji stulecia firmy.

Rezultaty sondażu, który w październiku i listopadzie objął prawie 1,1 tys. dorosłych Polaków, potwierdzają potrzebę dostrzeżoną przez setki firm już w pierwszych dniach pandemii. – Postawa zdecydowanej większości pracodawców to ważny sygnał, że biznes coraz częściej myśli w kategoriach szerokiej odpowiedzialności – podkreśla Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Solidarni Przedsiębiorcy - dodatek specjalny „Rzeczpospolitej”

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej