Nasz biznes zdobędzie nowego sojusznika w swej ekspansji. Stowarzyszenie Polskich Izb Handlowych za Granicą (SPIHG) podpisze za tydzień w Warszawie porozumienie o współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu. – To porozumienie ma służyć wypracowaniu modelu współpracy między PAIH a biurami handlowymi i izbami – mówi „Rzeczpospolitej" Wojciech Fedko, wiceprezes PAIH.

Na 40 działających za granicą polskich izb handlowych do SPIHG weszło już dziesięć, a kolejne wyrażają zainteresowanie. Podczas listopadowego forum izby mają stworzyć z agencją katalog usług, które mogą świadczyć dla nowych biur. – Sam jestem ciekawy, co z tego wyjdzie, zależy nam, by nikt nie powiedział, że to tylko koktajlowa dyplomacja – dodaje Wojciech Fedko.

Ostatecznie z powodów prawnych SPIHG w Polsce ma jedynie reprezentację, a samą siedzibę w Amsterdamie. Będzie finansowane ze składek, ale, co ważne, może też zarabiać. – Chcemy się ubiegać o środki z Unii Europejskiej i ministerstw na promocję polskiego biznesu za granicą – mówi Joanna Schuhholz, dyrektor Polskiej Izby Handlowej w Holandii, inicjator stowarzyszenia. – Mam też nadzieję, że na forum będziemy mogli ogłosić pierwsze partnerstwo strategiczne z jedną z dużych spółek Skarbu Państwa – dodaje. Stowarzyszenie ma być profesjonalną platformą komunikacji dla izb, firm i biur handlowych. – Dziś priorytetem jest włączenie izb do systemu wspierania polskich firm w ekspansji zagranicznej i ustalenie zasad współpracy z PAIH – wyjaśnia Schuhholz.