Procedura WLTP napędziła sprzedaż w Europie

Sprzedaż samochodów w Europie Zachodniej skoczyła w sierpniu o 27 proc., bo producenci zachęcali dużymi opustami do kupowania, aby pozbyć się zapasów przed wejściem w życie surowszych testów na emisję spalin — wynika z danych LMC Autodata

Publikacja: 06.09.2018 12:49

Procedura WLTP napędziła sprzedaż w Europie

Foto: 123rf.com

Zarejestrowano 1,02 mln samochodów wobec 802 tys. rok wcześniej — podała firma badania rynku na podstawie krajowych danych i oszacowań mniejszych rynków. Wskaźnik sprzedaży rocznej skorygowany sezonowo (SAAR) zwiększył się o 23 proc. do 18,38 mln sztuk z 14,93 mln w lipcu.

Nowa procedura testowania WLTP stała się obowiązkowa od 1 września zmuszając niektóre firmy (VW, Renault) do wstrzymania dostaw niektórych wersji modelowych, które nie uzyskały jeszcze nowej homologacji

- Ten nadzwyczajny zestaw danych liczbowych wynika z kilku czynników związanych z wprowadzeniem procedury WLTP — stwierdził analityk LMC, David Oakley. Nowe testy stały się „silnym bodźcem dla producentów, by do oferowali duże rabaty i rejestrowali na siebie samochody jako sprzedane" — dodał i ocenia, że teraz na jesieni sprzedaż zmaleje.

W sierpniu nastąpił jej wzrost w Niemczech o 24,7 proc., w W. Brytanii o 23,1, we Francji o 40, we Włoszech o 9,5 i w Hiszpanii o 48,7 proc.

Niemiecki urząd motoryzacji KBA podał, że w sierpniu sprzedano 316 405 nowych samochodów osobowych, o 24,7 proc. więcej niż rok temu. Po 8 miesiącach rynek zwiększył się o 6,4 proc. do 2 473 284 sztuk, z czego 916 500 kupiły osoby fizyczne (+12 proc.). Sprzedaż diesli zwiększyła się o 8 proc., ale od stycznia zmalała o 16 proc., a ich udział w rynku do 32,2 proc.

Najbardziej popularne były auta kompaktowe (+11 proc), które stanowią już 21 proc. rynku, ale pojazdy sportowo-użytkowe 4. x4 po osiągnięciu skoku o 49 proc. zrównały się udziałem rynkowym 20 proc.

Volkswagen sprzedał 63 623 sztuki (+46,2 proc.) zapewniając sobie 20,1 proc. rynku, Audi 28 198 (+45,3) i udział 8,9 proc., Mercedes 23 764 (+7,5) i spadek udziału do 10,9 proc., BMW 19 289 (+3,1) i udział 6,1 proc., Renault 17 865 (-101,9) i udział 5,6 proc., Ford 17 810 (+7,4) i udział 5,6 proc.

Francuzi kupili 150 393 samochody (+39,97 proc.) — podała organizacja producentów CCFA, bo był to ostatni miesiąc przed wejściem w życie nowych norm homologacji, których obawiały się salony. W lipcu nastąpiła [poprawa o 18,9 proc. dając po 7 miesiącach wzrost rynku o 6,3 proc., a wraz z liczbami sierpnia — 8,9 proc.

Ostatnie miesiące roku zapowiadają się niepewnie, bo zgodnie z procedurą WLTP nie wszystkie modele będą gotowe do oferowania. Specjaliści przewidują jednak, że francuski rynek zanotuje czwarty kolejny rok wzrostu i odzyska poziom 2,2 mln pojazdów sprzed kryzysu. AAA Data zakłada wzrost rejestracji o 3,95 proc., Obserwatorium Cetelem 3,8 proc., natmiast bardziej ostrożna CCFA spodziewa się ok. 2 proc. podobnie jak Renault. W sierpniu grupa PSA (Peugeot, Citroen, DS, Opel, Vauxhall) zwiększyła sprzedaż o 22,67 proc., Renault (Renault, Dacia, Alpine) o 52,4 proc.

W 2017 dynamika rynku wyniosła 4,7 proc. dzięki poprawie perspektyw gospodarczych i popularności nowych SUV, w 2016 r. wzrost wyniósł 5,1 proc., a rok wcześniej 6,8 proc., kończąc 5-letni zastój lub spadek wynikające z zakończenia programu dopłat za złomowanie starych aut, wprowadzonego po kryzysie w 2008-9 r.

Rynek brytyjski ożywił się również dzięki skokowi o prawie 90 proc popytu na auta elektryczne i o napędzie alternatywnym,. Sprzedano łącznie 94 094 pojazdy, w tym co dwunasty elektryczny, co było nowym rekordem — podała organizacja producentów i sprzedawców SMMT. Sierpień jest zwykle drugim najsłabszym miesiącem na rynku, a we wrześniu następuje wymiana tablic rejestracyjnych, więc nie można mówić, że rynek kwitnie — stwierdził szef SMMT, Mike Hawes.

W Hiszpanii sierpień był najlepszym miesiącem od 20 lat, ze skokiem o 48,7 proc. do 107 692 pojazdów. — To niezwykły skok rejestracji dla tego miesiąca — stwierdziła szefowa od komunikacji z federacji producentów ANFAC, Noemi Navas, ale wynika właśnie z wejścia w życie nowej procedury testowania, co skłoniło producentów do pozbycia się aut nie spełniających wymogów WLTP.

Według organizacji sprzedawców Faconauto, rabaty na niektóre modele doszły do 40 proc., co może zahamować wzrost sprzedaży w końcówce roku. ANFAC skorygowała drugi raz w tym roku prognozę wzrostu sprzedaży, teraz spodziewa się niecałych 10 proc., na początku roku mówiła o 4 proc., w maju poprawiła prognozę do 8 proc.

W 2017 r. sprzedano 1,23 mln samochodów (+7,7 proc.), a po 8 miesiącach 2018 r. 973 542 (14,6 proc.).

Zarejestrowano 1,02 mln samochodów wobec 802 tys. rok wcześniej — podała firma badania rynku na podstawie krajowych danych i oszacowań mniejszych rynków. Wskaźnik sprzedaży rocznej skorygowany sezonowo (SAAR) zwiększył się o 23 proc. do 18,38 mln sztuk z 14,93 mln w lipcu.

Nowa procedura testowania WLTP stała się obowiązkowa od 1 września zmuszając niektóre firmy (VW, Renault) do wstrzymania dostaw niektórych wersji modelowych, które nie uzyskały jeszcze nowej homologacji

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Nadchodzi koniec Ciechu. Grupa Sebastiana Kulczyka zmieni nazwę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej
Biznes
Coraz więcej Rosji na Węgrzech. Gazprom jest głównym sponsorem Ferencváros
Biznes
Wielka debata o przyszłości lasów. Ekolodzy i Lasy Państwowe przy jednym stole
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej