Skroplony gaz ziemny (LNG) nie jest paliwem przyszłości, to paliwo, które już teraz jest stosowane i będzie odgrywać coraz większą rolę w walce ze smogiem – stwierdzili uczestnicy panelu „LNG oraz inne paliwa alternatywne sposobem na poprawę jakości powietrza". Impuls do rosnącej roli gazu płynie przede wszystkim z Unii Europejskiej, która zaostrza politykę klimatyczną i stawia coraz bardziej ambitne wymagania w zakresie ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska.
Dobry rynek
Resort inwestycji na rozwój rynku LNG patrzy wielowątkowo. – Musimy plany w zakresie rozwoju tego biznesu skorelować z polityką w zakresie walki ze smogiem. Rozmawiamy także z miastami i wspólnie zastanawiamy się, jakie najlepsze technologie zastosować w konkretnych miejscowościach – zapewnił Maciej Lachowski, radca ministra inwestycji i rozwoju.
Według Christiana Hoellingera, dyrektora ds. rozwoju LNG w transporcie drogowym na Europę w Shellu, LNG jest paliwem, które może odegrać istotną rolę w ograniczeniu zanieczyszczenia powietrza. – W Polsce zużycie węgla jest duże, także przy produkcji energii elektrycznej. A przecież źródła energii będą bardzo istotne chociażby dla rozwoju elektromobilności – zauważył Hoellinger.
Dodał, że Polska to bardzo dobry rynek dla LNG w segmencie transportu, bo tu przebiega wiele ważnych tras, na przykład łączących Wschód z Zachodem. – Transport ciężarowy w UE odpowiada za 25 proc. emisji CO2. Z tego punktu widzenia transformacja w transporcie, a więc przejście od samochodów spalinowych do niskoemisyjnych, jest bardzo ważna. Dlatego rozmawiamy z dużymi firmami transportowymi i z politykami o tym, żeby w lepszym stopniu wykorzystać potencjał LNG na rynku wewnętrznym. Analizujemy też, gdzie możemy budować w Polsce nasze instalacje, by było to najbardziej optymalne dla naszych klientów – stwierdził Hoellinger.
Hub przeładunkowy
Prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski zaznaczył, że aby transformacja w kierunku niskoemisyjnej gospodarki postępowała, potrzeba dwóch elementów. – Odpowiedniej infrastruktury, która zapewni możliwość wykorzystywania różnych czystych paliw, oraz dostaw takich surowców energetycznych, które są konkurencyjne w stosunku do pozostałych. Nasz terminal LNG w Świnoujściu doskonale wpisuje się w te potrzeby – stwierdził Jakubowski.