Nasze śmietniki kipią od marnowanej żywności

Rocznie na całym świecie wyrzucana jest 1/3 wyprodukowanej żywności, w Europie – połowa. Polska odpowiada za 10 proc. marnotrawstwa UE, co daje nam piątą pozycję w niechlubnym rankingu i wynosi 9 mln ton jedzenia.

Publikacja: 15.08.2018 21:00

Nasze śmietniki kipią od marnowanej żywności

Foto: AFP

Do ograniczenia wielkości zakupów i marnowania produktów spożywczych przekonać może konsumentów przede wszystkim argument finansowy. Dzięki zredukowaniu ilości wyrzucanego jedzenia każdy Polak mógłby zaoszczędzić ponad 2 tys. zł.

Jeśli chodzi o realny i bezpośredni wpływ organów państwowych na problem food waste, to może on zaistnieć jedynie na etapie procesu wytwarzania i dystrybucji żywności.

Dobrym przykładem jest tutaj Francja, w której handlowcy mają obowiązek przekazywania części produkcji na cele charytatywne, a za bezzasadne niszczenie jedzenia płacą grzywny.

Na arenie międzynarodowej znane są działania przedsiębiorstwa Tesco, które poza tym, że bada skalę marnowania żywności, stara się wpłynąć na redukcję problemu wyrzucania produktów spożywczych na każdym etapie łańcucha dostaw.

Podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy odbędzie się panel dyskusyjny poświęcony problemowi wyrzucania jedzenia. W debacie „Problem Food Waste – jak Europa radzi sobie z marnowaniem żywności?" udział wezmą przedstawiciele banków żywności, agencji żywności i sektora spożywczego.

Uczestnicy dyskusji zastanowią się, jak zapobiegać marnowaniu jedzenia, przeanalizują jego skutki oraz dotychczasowe działania Unii Europejskiej i poszczególnych państw europejskich w celu zmniejszenia skali food waste.

Do ograniczenia wielkości zakupów i marnowania produktów spożywczych przekonać może konsumentów przede wszystkim argument finansowy. Dzięki zredukowaniu ilości wyrzucanego jedzenia każdy Polak mógłby zaoszczędzić ponad 2 tys. zł.

Jeśli chodzi o realny i bezpośredni wpływ organów państwowych na problem food waste, to może on zaistnieć jedynie na etapie procesu wytwarzania i dystrybucji żywności.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej