Rozwiązanie z STX France przed końcem września

Francja i Włochy dały sobie do 27 września czas na znalezienie kompromisu o podziale kapitału w stoczni STX France i stworzenie podstaw współpracy cywilno-wojskowej obu Krajowy.

Publikacja: 02.08.2017 16:47

Po znacjonalizowaniu udziałów w stoczni, także kupionych przez włoską grupę publiczną Fincantieri, francuski minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire udał się do Rzymu, aby uspokoić obu włoskich ministrów gospodarki i finansów oraz przemysłu.

- Mamy we Francji doskonale świadomość, jakie emocje mogła wywołać decyzja pierwokupu stoczni STX - powiedział Francuz po szczerych i pogłębionych rozmowach z ministrami Pier Carlo Padoan i Carlo Calenda. - Uzgodniliśmy wspólnie pracować nad stworzeniem współpracy stoczniowej cywilnej i wojskowej Francji i Włoch. Dajemy sobie czas do 27 września na stworzenie podstaw tej współpracy i mam nadzieję znaleźć rozwiązanie dla STX - dodał.

27 września odbędzie się w Lyonie szczyt francusko-włoski, a we wspólnym komunikacie z Rzymu Francja zobowiązała się nie podejmować negocjacji z innymi potencjalnymi inwestorami do tego czasu.

Minister gospodarki Padoan uznał, że jest czas na znalezienie rozwiązania przed tym terminem, ale potwierdził swój sprzeciw wobec podziału udziałów 50:50. - Pozostaniemy stanowczy - powiedział.

Według francuskiego źródła, Włosi dali wyraz swemu niezadowoleniu i nie chcieli początkowo publikować wspólnego komunikatu.

W wywiadzie dla "Corriere della Sera" minister Le Maire powiedział że pragnie dla stoczni prywatnego inwestora i oświadczył, że Fincantieri jest najlepszym wyborem. - Stocznia w Saint-Nazaire ni powinna być kierowana przez państwo francuskie. Chcemy prywatnego akcjonariusza, a Fincantieri jest dziś najlepszą grupą przemysłową do włączenia w ten wielki projekt francusko-włoski i europejski - powiedział.

Ze strony francuskiej dodano, że "za wcześnie jeszcze na mówienie, jaką formę przybierze ta współpraca, do której dojdzie poprzez związanie się Fincantieri z Naval Group (dawniej stocznia wojskowa DCNS). - Obaj szefowie tych firm są dużymi zwolennikami tego związania się. Będzie to długie zadanie, bez wątpienia potrwa rok - stwierdził ten informator.

Minister Le Maire dodał, że Francja skorzystała z prawa pierwokupu stoczni, aby dać sobie więcej czasu i wznowić negocjacje z władzami w Rzymie. Nie była to decyzja przeciwko Włochom, a opcja partnerstwa o równych udziałach daje szefowi rady administracyjnej wybranemu przez Fincantieri decydujący głos.

Poprzednia umowa nie dawała dostatecznych gwarancji zatrudnienia i korzystania z technologii, bo STX buduje też okręty wojenne. - Francja jest otwarta na włoskie inwestycje, ale STX jest wyjątkowa i strategiczna - powiedział Le Maire.

Po znacjonalizowaniu udziałów w stoczni, także kupionych przez włoską grupę publiczną Fincantieri, francuski minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire udał się do Rzymu, aby uspokoić obu włoskich ministrów gospodarki i finansów oraz przemysłu.

- Mamy we Francji doskonale świadomość, jakie emocje mogła wywołać decyzja pierwokupu stoczni STX - powiedział Francuz po szczerych i pogłębionych rozmowach z ministrami Pier Carlo Padoan i Carlo Calenda. - Uzgodniliśmy wspólnie pracować nad stworzeniem współpracy stoczniowej cywilnej i wojskowej Francji i Włoch. Dajemy sobie czas do 27 września na stworzenie podstaw tej współpracy i mam nadzieję znaleźć rozwiązanie dla STX - dodał.

Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły