Reklama

Polskie okna i drzwi zdobywają zagraniczne rynki

Rodzime firmy od kilku lat systematycznie zwiększają produkcję. Tylko w ubiegłym roku wzrosła ona o 1 mln szt. Gros wyrobów trafia na największe rynki UE.

Publikacja: 10.06.2019 21:00

Polskie okna i drzwi zdobywają zagraniczne rynki

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

W ubiegłym roku wyprodukowano w Polsce 24,3 mln okien i drzwi. Dane za I kwartał wskazują, że ten trend jest kontynuowany.

– Z pewnością ten rok będzie świetny pod względem sprzedażowym dla większości graczy na rynku stolarki. Popyt wynikający zarówno z rozwoju tzw. deweloperki, jak i rynku wymian jest tak duży, że wiele firm na pewno może się cieszyć wzrostem zamówień – mówi Leszek Gierszewski, prezes Druteksu. Dodaje, że kierowana przez niego firma w pierwszych miesiącach tego roku odnotowała aż 20-proc. wzrost sprzedaży w ujęciu rok do roku. W efekcie bije kolejne rekordy i musi inwestować w nowe moce produkcyjne, aby nadążać za rosnącym zainteresowaniem klientów.

Obecnie Drutex buduje halę produkcyjną o powierzchni 14 tys. mkw., która docelowo ma pozwolić spółce poszerzyć portfel oferowanych wyrobów oraz zwiększyć i zoptymalizować produkcję. – Poza tym rozbudowujemy nasze magazyny chemii, silosy, zaplecze technologiczne produkcji profili PVC, co umożliwi nam dalszą optymalizację w zakresie sprawności i niezależności działania. Lada moment powinniśmy również otrzymać pozwolenie na rozbudowę biurowca – mówi Gierszewski.

Ujawnia, że na deskach projektowych jest już kolejna hala produkcyjna. – Jesteśmy w rozbudowie, firma staje się placem budowy, a to znaczy, że najlepsze dopiero przed nami – przekonuje prezes Druteksu.

Reklama
Reklama

Dużo w moce wytwórcze inwestuje też Oknoplast. Spółka buduje kompleks produkcyjno-logistyczny o powierzchni 16 tys. mkw. Planowana wartość inwestycji to 25 mln euro.

– Nowa infrastruktura pozwoli poprawić efektywność procesów produkcyjnych i logistyczno-magazynowych, a w rezultacie zwiększyć moce produkcyjne zakładu o 30 proc. Ponadto dzięki nowej przestrzeni logistycznej dodatkowo udoskonalona zostanie jakość pakowania towarów – mówi Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu.

Cały projekt ma zostać zrealizowany do marca 2024 r. Już wcześniej pomoże jednak zrealizować założone cele strategii 2021, czyli osiągnięcie przychodu 1 mld zł. W ubiegłym roku sprzedaż sięgała 720 mln zł.

Polscy producenci okien i drzwi największe zwyżki sprzedaży odnotowują na rynkach zagranicznych. Już od 2015 r. są największym w Europie eksporterem stolarki otworowej. Co ważniejsze, o ile popularność naszych produktów na rynkach zewnętrznych rośnie, o tyle wyrobów niemieckich – drugich w tym zestawieniu – maleje. Z ostatnich danych wynika, że eksport okien i drzwi realizowanych przez UE w aż 22,3 proc. pochodził z Polski, w 18,4 proc. z Niemiec i 7,3 proc. z Włoch.

– Eksport stanowi już ok. 74 proc. całkowitej wielkości sprzedaży Druteksu. Nasze okna znajdują się w wielu prestiżowych projektach nie tylko w Europie, ale również USA, Meksyku czy Australii –informuje Gierszewski. Jego zdaniem rynki zagraniczne mają jeszcze wiele do zaoferowania, a polscy producenci łącznie mają tam jeszcze bardzo mały udział, a to oznacza, że wciąż mają dużo do zrobienia. Dziś Drutex najwięcej okien eksportuje do Niemiec, Włoch i Francji.

Podobnie jest z Oknoplastem. – W najbliższym czasie wciąż będziemy umacniać pozycję na nowych dla nas rynkach, jak np. Skandynawia. Pojawimy się w Holandii – twierdzi Placek.

Reklama
Reklama

Spółka chce wyjść poza Europę i stać się graczem na rynku globalnym, prowadząc ekspansję w Ameryce, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Na razie testuje tam sprzedaż. Oknoplast sprawdza zarówno konkurencyjność oferowanych produktów, zachowania i potrzeby konsumentów, jak i rozwiązania dotyczące realizacji dostaw.

Biznes
Kompetencje, których nie da się uczyć jak dawniej
Biznes
Polskie średnie i duże firmy gotowe na globalną ekspansję
Biznes
Ożywienie zatrudnienia w 2026, LOT traci szansę na rozwój, podatki duszą spółki
Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama