fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Raport BCG: Polska jest daleko za technologiczną elitą

123RF
Najbardziej innowacyjnymi firmami na świecie są Apple, Google oraz Tesla – wynika z raportu BCG, który poznała „Rzeczpospolita".

– Czołówka jest stabilna, ale na globalnego innowatora numer jeden wyrasta Tesla. Firma za kilka dni zaprezentuje oprogramowanie auta autonomicznego, a to nie koniec pomysłów Elona Muska. Jako jedyny ma zresztą w naszym zestawieniu dwie firmy: Teslę i SpaceX – mówi Piotr Jasiak, ekspert ds. innowacji technologicznych w firmie doradczej BCG.

Na liście m.in. szósty jest Netflix, 17. Uber, a 21. – AirBnB. Większość firm z zestawienia podaje, że głównym źródłem nowych projektów i pomysłów są struktury wewnętrzne oraz różnego typu partnerstwa – z firmami czy uczelniami.

– Amerykańskie firmy dominują, jest ich w zestawieniu ponad 60 proc. Taki jest też udział tego kraju w globalnych wydatkach na innowacje. Tylko na innowacje w obszarze finansów od 2005 r. inwestorzy w USA przeznaczyli ponad 100 mld dol. – dodaje Piotr Jasiak.

Europa w tym czasie pozyskała na ten cel 11 mld dol., w tym Polska ma jedynie 1 proc.

To już 11. edycja listy 50 czołowych innowatorów świata, którą w Polsce mogła przed czwartkową publikacją poznać jedynie „Rzeczpospolita".

Ranking powstaje w oparciu o badanie wśród menedżerów z całego świata pytanych, jakie firmy uznają za innowacyjne. Dodatkowo wykorzystywane są wskaźniki, np. stopa zwrotu z kapitału dla akcjonariuszy.

W takim gronie polskie firmy na razie nie mają szansy się znaleźć, ale trzeba zauważyć u nas zdecydowaną zmianę nastawienia do start-upów.

– Polskie start-upy mogą podbijać świat dzięki swoim innowacyjnym produktom lub usługom. Żeby było to możliwe, potrzebne jest wsparcie w postaci pomocy publicznej, takiej jak niedawno ogłoszone inicjatywy BRIdge VC czy Start in Poland, bądź rozważanej „piaskownicy regulacyjnej" dla małych firm z perspektywicznych branż, takich jak finanse – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe. – Cel łączenia korporacji i start-upów przyświeca platformie współpracy The Heart Warsaw, której jesteśmy strategicznym partnerem i która w styczniu ruszy w stolicy – dodaje.

– Wiele firm we wczesnej fazie rozwoju dochodzi do momentu, w którym posiada działający prototyp rozwiązania, ale nie potrafi przekonać do niego dużego pierwszego odbiorcy, a po pewnym czasie z braku środków oraz możliwości pozyskania finansowania drugiej rundy inwestycyjnej wynikającej z braku przychodów – rozumianego przez inwestorów jako brak zainteresowania rynku – projekt upada – mówi Piotr Pietrzak, główny technolog w polskim IBM. – Drogą do dojścia do globalnej sławy może być też współpraca z korporacjami.

W krakowskim laboratorium IBM jest co roku około 100 zgłoszeń patentowych, a w ich przygotowanie jest zaangażowany średnio co trzeci zatrudniony.

Są już firmy, które na arenie międzynarodowej się przebijają. – To m.in. CD Projekt RED z marką Wiedźmin, serwis ZnanyLekarz.pl, który działa już na 19 rynkach, rzeszowska firma G2A działająca globalnie w branży gier wideo czy dynamicznie rozwijający się start-up Azimo – mówi Rafał Plutecki, szef Google Campus Warsaw. – Jednak nadal mały jest udział funduszy venture capital, które muszą się znacznie rozwinąć, a na to potrzeba kilku lat. Potrzebna jest kultura akceptacji porażek jako koniecznych i normalnych kroków w rozwoju firm. Potrzebne są też ułatwienia prawne, które pozwolą z większą swobodą eksperymentować z ryzykownymi rozwiązaniami.

Kontrakty za granicą z powodzeniem wygrywają Comarch czy Asseco. A stworzony w Polsce system e-płatności PayU jest obecny w 16 krajach. Projekt wystartował obok Allegro w 2002 r., teraz należy do koncernu Naspers i od 2014 r. wszystkie spółki procesujące płatności internetowe w grupie działają jako PayU.

– Na początku był to wyłącznie system transakcyjny ułatwiający rozliczenia w internecie. Dzisiaj mamy wiele nowych rozwiązań, m.in. płatności mobilne, raty, płatności cykliczne, płatności jednym kliknięciem czy konto PayU – mówi rzeczniczka firmy Justyna Grzyl.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA