Powrót z zagranicznych wakacji nie dla każdego należy do najprzyjemniejszych momentów. I nie dlatego, że trzeba wracać do szarej codzienności. Niektórym turystom zagraniczny wyjazd się nie udał przez problem z podróżą samolotem. Innym wakacje popsuli hotelarze czy firmy wynajmujące auta. Niestety, takich nieszczęśliwców jest więcej niż przed rokiem.
O ile w 2016 roku w okresie od czerwca do września Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK Polska) otrzymało 506 skarg na usługi wakacyjne, to w tym roku było ich już 597 – 15 proc. więcej. Wzrost ten dotyczy wszystkich wakacyjnych usług. Jeżeli chodzi o turystów niezadowolonych z usług hotelarskich, to w tym roku zgłosili oni 7 proc. więcej skarg do ECK Polska.
W 2017 r. turyści najczęściej skarżyli się na przewoźników lotniczych – 65 proc. wszystkich zgłoszeń. Skargi do ECK wpływają jednak dopiero , gdy przewoźnik nie rozpatrzy pozytywnie reklamacji podróżnego. Dlatego takich turystów, którym spóźnił się lot, zgubiono bądź poniszczono bagaż, ale przewoźnik to w jakiś sposób zrekompensował było zapewne więcej.
Druga usługą, na która w tym roku najczęściej skarżyli się do ECK podróżni był wynajem hoteli – 17 proc.. Bywa, że wynajęty pokój odbiega od standardu z oferty (np. rak klimatyzacji) albo nie jest w stanie pomieścić np. większej rodziny.
Na problemy z wynajmem aut skarg było 10 proc.. Jeden z polskich turytów miał problem z porysowanym samochodem z wypożyczalni. Pojazd miał być ubezpieczony (takie zapewnienie było w ofercie), ale na koniec wakacji okazało się, że auto jednak nie miało polisy AC. Turysta musiał więc wyłożyć na naprawę z własnej kieszeni i dopiero po interwencji ECK Polska odzyskał pieniądze.