fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Analizy Rzeczpospolitej

Płatności cyfrowe to ratunek dla wielu biznesów

materiały prasowe
Pandemia Covid-19 zmusiła małe przedsiębiorstwa w całej Europie do działania w bardzo niekorzystnych warunkach. Obostrzenia i kolejne etapy zamrożenia gospodarki sprawiły, że znacząca część z nich rozważa i podejmuje decyzję o przeniesieniu swojej działalności do internetu.

Decyzja o rozpoczęciu cyfrowej transformacji pociąga za sobą szereg zmian, do których zalicza się również oferowanie płatności cyfrowych. Visa wspiera firmy w tym procesie, między innymi poprzez program „Where You Shop Matters", do którego dołączyło już ponad 100 partnerów w całej Europie.

Przenoszenie się handlu do internetu nie dziwi dziś nikogo, biorąc pod uwagę trwającą pandemię. Cieszy się on coraz większą popularnością wśród konsumentów w Europie (wg danych VisaNet). W porównaniu z poprzednim rokiem w grudniu 2020 r. w ponad 15 krajach liczba płatności Visa za zakupy w sieci wzrosła przynajmniej o 40 proc. W Polsce wzrost transakcji kartami wydanymi w naszym kraju wyniósł 20 proc. w tym samym okresie. Jesteśmy pod wrażeniem nowatorskiego podejścia i ducha przedsiębiorczości właścicieli wielu małych biznesów, które dostosowują się do panujących okoliczności i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów. Okres pandemii jest dla wielu z nich niezwykle trudny. Według przeprowadzonych przez nas ostatnio badań „The Visa Back to Business Study 2021 Outlook" aż trzy czwarte przedsiębiorców (74 proc.) ma obawy, że względy zdrowotne i kwestie bezpieczeństwa zmniejszą zainteresowanie klientów zakupami w 2021. Dlatego postawiliśmy sobie w Visa cel wsparcia małych i średnich firm w przenoszeniu działalności do internetu i przystosowaniu się do nowej rzeczywistości. Z kolei, jak wynika z edycji badania poświęconej kobietom, zdecydowana większość firm widzi konieczność podjęcia działań, ?aby dostosować się do wyzwań związanych z Covid-19. Aż 84 proc. z nich podjęło już kroki w celu dostosowania swoich metod płatności do zmieniających się potrzeb kupujących.

Co z bezpieczeństwem?

Intensywny rozwój handlu online, który dało się obserwować zresztą jeszcze przed pandemią, wymaga tworzenia nowych zabezpieczeń, które pozwolą na lepszą ochronę zarówno sprzedawców, jak i kupujących. Jednym z nich jest silne uwierzytelnienie klienta (SCA) przy płatnościach elektronicznych, co oznacza, że bank musi potwierdzić co najmniej na dwa sposoby tożsamość konsumenta dokonującego płatności. Wprowadzenie SCA przy jednoczesnym zachowaniu płynności procesu zakupowego to poważne wyzwanie – szczególnie teraz, gdy tak dynamicznie rośnie sprzedaż w e-handlu. Bez wątpienia istotnym czynnikiem to ułatwiającym jest wdrożenie 3DSecure, standardu branżowego służącego jako mechanizm uwierzytelniania płatnika w czasie zakupów online. Z perspektywy szybkości transakcji i jej komfortu dla konsumenta najlepsze są rozwiązania bazujące na biometrii, na przykład udostępnione w aplikacji bankowej.

Im szybciej i płynniej odbywa się płatność w sklepie, tym mniejsze jest ryzyko tego, że klient porzuci koszyk zakupowy. Z myślą o tym tworzymy w Visa nowe rozwiązania płatnicze. Takim rozwiązaniem jest też np. wdrożona przez Visa nowa forma płatności, która zapewnia szybkie i bezproblemowe zakupy online – zwana „Click to pay". Gdy konsument zapisze raz w usłudze swoją kartę Visa, nie musi już podawać haseł, wpisywać numerów i wypełniać długich formularzy, aby dokonać płatności online. Dla biznesu to ważne, bo szybkie i proste przejście do płatności to klucz do zwiększenia konwersji i większych przychodów. A wrażliwe dane karty konsumenta są zastąpione cyfrowym tokenem, który staje się bezużyteczny, gdy wpadnie w niepowołane ręce.

Myśląc globalnie, działając lokalnie

Na sytuację mikro-, małych i średnich firm staramy się patrzeć także w szerszej perspektywie, zdając sobie sprawę, że odgrywają one kluczową rolę w naszych społecznościach i w całej gospodarce. Dlatego wraz z bankami, rządami, platformami handlowymi i partnerami technologicznymi pracujemy nad tworzeniem cyfrowych rozwiązań dla mikro- i małych przedsiębiorstw. Jednym z naszych celów jest zmniejszenie wykluczenia finansowego poprzez przyspieszenie rozwoju infrastruktury płatniczej. W ramach Fundacji Polska Bezgotówkowa aktywnie działamy na rzecz umożliwienia najmniejszym przedsiębiorcom bezpłatnego korzystania z terminali obsługujących płatności zbliżeniowe przez 12 miesięcy. Dzięki tej inicjatywie zainstalowano ponad 372 tys. terminali w całym kraju, co oznacza, że prawie co trzeci terminal w Polsce funkcjonuje dzięki wsparciu z Programu Polska Bezgotówkowa.

Promocję lokalnych zakupów prowadzimy dzięki takim programom, jak „Where You Shop Matters". Inicjatywa zgromadziła już ponad 100 partnerów w Europie, którzy chcą wspomóc właścicieli małych firm w cyfryzacji ich biznesów i dalszym odpowiadaniu na potrzeby lokalnych społeczności, których są częścią. Warto wspomnieć, że program trwający niecały rok udzielił pomocy już ponad 2 mln firm w całej Europie. A celujemy znacznie wyżej. Zobowiązaliśmy się, że udzielimy wsparcia 50 mln MŚP na całym świecie, w tym 8 mln w Europie.

Pomoc w odbudowie gospodarki

Współpraca z Fundacją Polska Bezgotówkowa i bezpłatne udostępnianie terminali przedsiębiorcom to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na płatności cyfrowe. W Europie można zaobserwować wyraźnie ten trend, tak realizowanych jest już ponad 80 proc. płatności Visa w sklepach (dane VisaNet). Niedawne przekroczenie progu miliarda transakcji bezdotykowych, jakie odnotowaliśmy w Visa, świadczy o tym, że konsumenci i sprzedawcy coraz bardziej polegają na rozwiązaniach cyfrowych w obszarze płatności. Umożliwienie płacenia w sposób zbliżeniowy oraz rozwój biznesu w internecie będą kluczowe dla firm, aby mogły stanąć na nogi, a tym samym dla odbudowy gospodarki w Europie. Dzięki temu konsumenci mogą czuć się pewniej podczas dokonywania płatności, a tego obecnie oczekują. Firmy muszą sprostać tym nowym oczekiwaniom, niemniej mają u boku organizacje, takie jak Visa, które wspierają je w stopniowej cyfryzacji biznesu i płatności. Płatności cyfrowe to ratunek dla wielu biznesów.

Jakub Kiwior

dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA