Reklama

Metro wreszcie otwarte

Warszawiacy mogą już pojechać podziemną kolejką. Dzisiaj za darmo.

Aktualizacja: 08.03.2015 08:26 Publikacja: 08.03.2015 08:05

Stacja metra Rondo Daszyńskiego

Stacja metra Rondo Daszyńskiego

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Pierwotnie otworzenie centralnego odcinka II linii metra planowane było przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej, które odbyły się w 2012 r. Potem termin zakończenia prac przesuwano. Ostatecznie zakończyły się one 30 września poprzedniego roku. Przez wiele miesięcy trwały poprawki, testy oraz odbiory techniczne inwestycji.

Centralny odcinek II linii metra ma siedem stacji. Pozwoli na pokonanie odcinka z dworca Wileńskiego (warszawska Praga) do ronda Daszyńskiego (Wola) w ciągu ok. 12 minut. Każda stacja ma wiodącą kolorystykę np. rondo Daszyńskiego została pomalowana na czerwono. Na stacjach umieszczone zostały plansze z nazwami stacji, które zostały wykonane przez znanego artystę Wojciecha Fangora.

Budowa metra zmieniła wygląd centrum Warszawy, a także ulicy Prostej, Świętokrzyskiej, od ul. Marszałkowskiej do ul. Nowy Świat. Zostały one przebudowane, Świętokrzyska została zaś zwężona. W zamierzeniu władz miasta ma ona stać się deptakiem i kolejnym reprezentacyjnym, fragmentem Warszawy.

Uruchomienie kolejki spowoduje już dzisiaj duże zmiany w komunikacji miejskiej Warszawy. Wiele linii autobusowych i tramwajowych zmieni trasy, tak aby dowodzić maksymalnie dużo pasażerów do stacji metra.

Jak szacują władze miasta otworzenie centralnego odcinka metra „zabierze" ono ok. 25 procent aut z trasy pomiędzy Wolą a Pragą, podobny procent pasażerów zmieni tramwaje i autobusy na podziemną kolejkę.

Reklama
Reklama

Centralny odcinek drugiej linii metra połączył lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r.

Koszt inwestycji szacowany był na 4,17 mld zł.

Wydarzenia
Poznaliśmy nazwiska laureatów konkursu T-Mobile Voice Impact Award!
Wydarzenia
Totalizator Sportowy ma już 70 lat i nie zwalnia tempa
Polityka
Andrij Parubij: Nie wierzę w umowy z Władimirem Putinem
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama