Pierwotnie otworzenie centralnego odcinka II linii metra planowane było przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej, które odbyły się w 2012 r. Potem termin zakończenia prac przesuwano. Ostatecznie zakończyły się one 30 września poprzedniego roku. Przez wiele miesięcy trwały poprawki, testy oraz odbiory techniczne inwestycji.
Centralny odcinek II linii metra ma siedem stacji. Pozwoli na pokonanie odcinka z dworca Wileńskiego (warszawska Praga) do ronda Daszyńskiego (Wola) w ciągu ok. 12 minut. Każda stacja ma wiodącą kolorystykę np. rondo Daszyńskiego została pomalowana na czerwono. Na stacjach umieszczone zostały plansze z nazwami stacji, które zostały wykonane przez znanego artystę Wojciecha Fangora.
Budowa metra zmieniła wygląd centrum Warszawy, a także ulicy Prostej, Świętokrzyskiej, od ul. Marszałkowskiej do ul. Nowy Świat. Zostały one przebudowane, Świętokrzyska została zaś zwężona. W zamierzeniu władz miasta ma ona stać się deptakiem i kolejnym reprezentacyjnym, fragmentem Warszawy.
Uruchomienie kolejki spowoduje już dzisiaj duże zmiany w komunikacji miejskiej Warszawy. Wiele linii autobusowych i tramwajowych zmieni trasy, tak aby dowodzić maksymalnie dużo pasażerów do stacji metra.
Jak szacują władze miasta otworzenie centralnego odcinka metra „zabierze" ono ok. 25 procent aut z trasy pomiędzy Wolą a Pragą, podobny procent pasażerów zmieni tramwaje i autobusy na podziemną kolejkę.