Dla sieciowców i strumieniowców

Popularność poradników dotyczących zarządzania czasem to skutek naszego zapracowania. W ubiegłym roku statystyczny Polak spędził w pracy średnio 1937 godzin, o 161 godzin powyżej średniej dla krajów OECD. W rezultacie wiele osób nie tylko ma problemy z utrzymaniem równowagi między pracą i życiem prywatnym, ale i z trudnością radzi sobie z narastającą lawiną obowiązków zawodowych. Do takich osób należała kiedyś Izabela Krejca-Pawski, autorka „Elastycznego zarządzania czasem", która na własnych doświadczeniach – w tym błędach – opracowała autorską strategię organizacji czasu.

Aktualizacja: 10.12.2017 21:53 Publikacja: 10.12.2017 21:22

Izabela Krejca-Pawski, „Elastyczne zarządzanie czasem”, Samo Sedno

Izabela Krejca-Pawski, „Elastyczne zarządzanie czasem”, Samo Sedno

Foto: Rzeczpospolita

Poradnik jej autorstwa odwołuje się do światowych autorytetów w tej dziedzinie (na czele z Davidem Allenem), ale daje też nową jakość. Jest nią podejście do zarządzania czasem uzależnione od specyfiki pracy. Autorka zwraca uwagę, że inne problemy i potrzeby mają tu osoby pracujące sieciowo, np. menedżerowie, których efekty zależą od działania innych ludzi. Inne problemy mają zaś osoby pracujące strumieniowo, mający wykonać w terminie określone zadania, np. specjaliści od sprzedaży. Dla każdej z tych grup Krejca-Pawski opracowuje zestaw zasad zarządzania czasem wraz z tablicami, które pomagają wprowadzić te rady w życie. W poradniku jest też sporo uniwersalnych rad dotyczących na przykład wyznaczania priorytetów i sztuki uprzejmego, acz asertywnego odmawiania przyjęcia nowych obowiązków, którym nie jesteśmy w stanie sprostać. Przydatna dla wielu osób może być sugestia, by zamiast długiej listy rzeczy do zrobienia wyznaczać sobie trzy najważniejsze zadania na dany dzień, co zwiększy szanse ich realizacji, poprawiając nam nastrój. Inna praktyczna rada to łączenie w pakiety podobnych czynności (np. odpisywania na e-maile). Poradnik zwraca też uwagę na pułapki związane ze zbyt ogólnie wyznaczonym celem (warto określić pierwsze kroki do jego realizacji) czy pakietowaniem zadań, które w praktyce oznaczają kilka zajmujących czas czynności. Zgodnie z przyjętymi od lat na Zachodzie standardami poradników autorka wyróżnia w książce najważniejsze rady do zapamiętania i praktyczne wskazówki. Zapewne pomoże to nam odświeżyć pamięć, gdy na przykład w nowym roku zechcemy podjąć kolejną już próbę zapanowania nad czasem.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki