Kolej modernizuje linie na Śląsku. Potrzeba 6 miliardów zł.

Kolej rozpoczyna realizację kolejnego etapu modernizacji linii na Śląsku. Prace rozpoczęły się na odcinku pomiędzy Sosnowcem a Bukownem.

Publikacja: 22.05.2016 17:24

Kolej modernizuje linie na Śląsku. Potrzeba 6 miliardów zł.

Foto: Fotorzepa, Piotr Kala pkal Piotr Kala

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ma wymienić tory, rozjazdy i poprawić stan mostów i wiaduktów położonych na trasie. Inwestycja usprawni przejazd pociągów oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu.

Według informacji PLK, wymienionych zostanie 10 km torów i rozjazdy w obrębie stacji Sosnowiec Kazimierz. Przebudowanych zostanie 5 przejazdów kolejowo – drogowych. Prace mają także objąć przebudowę i regulację sieci trakcyjnej. Na przejazdach wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenie.

Dla przewozów towarowych szczególnie ważna będzie rewitalizacja 5 obiektów inżynieryjnych oraz przebudowa skarp i nasypów. Umożliwi zwiększenie prędkości przejeżdżających składów. Na remontowanym odcinku PLK ma przeprowadzi wycinkę drzew i krzewów, by poprawić widoczność, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2916 roku.

Tymczasem w marcu kolej zakończyła na tej linii modernizacje odcinka pomiędzy Sosnowcem Głównym a Dańdówką. Przebudowano tory, wymieniono rozjazdy, przebudowano również sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem.

W tym roku PLK przeznaczy na poprawę infrastruktury kolejowej na Śląsku ponad 176 mln zł. W ramach tej kwoty planuje się m.in. dokończenie przebudowy stacji Gliwice, rewitalizację linii kolejowej na odcinku Tychy – Łaziska Średnie oraz na odcinku Koniecpol – Częstochowa Stradom.

Modernizacja linii kolejowych na Śląsku jest niezbędna dla usprawnienia całego transportu towarowego. W sumie trzeba tam zainwestować prawie 6 mld zł. W ub. roku zakończono rewitalizację 4 odcinków, na kolejnych 4 trwają roboty. Jednak dla najważniejszych zleceń dopiero trwają przetargi. - Modernizacja linii na Śląsku oraz odcinków portowych gwarantuje poprawę infrastruktury w miejscach szczególnie ważnych dla obsługi cargo. Podobne prace wykonujemy też na wschodzie kraju, na styku z liniami szerokotorowymi – informuje PLK.

Modernizacja pozwoli także zwiększyć punktualność pociągów towarowych. Dla kolei jest to priorytetem, bo opóźnienia w transporcie towarowym liczy się nie w minutach, a w godzinach. Według UTK, w czwartym kwartale odsetek punktualnych pociągów wyniósł zaledwie 35 proc. Natomiast średni czas opóźnień sięgnął 551 minut. To zresztą i tak lepiej niż kwartał wcześniej, gdy towarowe składy opóźnione były przeciętnie o 10 godzin. Dopiero nowe inwestycje mają poprawić sytuację, likwidując powody dla licznych ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to ok. 20-30 km na godzinę. Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40-50 km na godzinę.

Transport
Wojna celna Trumpa może pomóc polskim przewoźnikom
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Transport
Boeing uniknie procesu w sprawie dwóch katastrof MAX-ów. Część rodzin ofiar protestuje
Transport
Ruszył przetarg na budowę terminala pasażerskiego CPK. Spółka podała szczegóły
Transport
Odwet za Boeinga? Trump uderza w chiński przemysł lotniczy
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Transport
Finnair sparaliżowany przez związkowców. Strajki nie mają końca
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont