Reklama

Kolej modernizuje linie na Śląsku. Potrzeba 6 miliardów zł.

Kolej rozpoczyna realizację kolejnego etapu modernizacji linii na Śląsku. Prace rozpoczęły się na odcinku pomiędzy Sosnowcem a Bukownem.

Publikacja: 22.05.2016 17:24

Kolej modernizuje linie na Śląsku. Potrzeba 6 miliardów zł.

Foto: Fotorzepa, Piotr Kala pkal Piotr Kala

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ma wymienić tory, rozjazdy i poprawić stan mostów i wiaduktów położonych na trasie. Inwestycja usprawni przejazd pociągów oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu.

Według informacji PLK, wymienionych zostanie 10 km torów i rozjazdy w obrębie stacji Sosnowiec Kazimierz. Przebudowanych zostanie 5 przejazdów kolejowo – drogowych. Prace mają także objąć przebudowę i regulację sieci trakcyjnej. Na przejazdach wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenie.

Dla przewozów towarowych szczególnie ważna będzie rewitalizacja 5 obiektów inżynieryjnych oraz przebudowa skarp i nasypów. Umożliwi zwiększenie prędkości przejeżdżających składów. Na remontowanym odcinku PLK ma przeprowadzi wycinkę drzew i krzewów, by poprawić widoczność, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2916 roku.

Tymczasem w marcu kolej zakończyła na tej linii modernizacje odcinka pomiędzy Sosnowcem Głównym a Dańdówką. Przebudowano tory, wymieniono rozjazdy, przebudowano również sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem.

W tym roku PLK przeznaczy na poprawę infrastruktury kolejowej na Śląsku ponad 176 mln zł. W ramach tej kwoty planuje się m.in. dokończenie przebudowy stacji Gliwice, rewitalizację linii kolejowej na odcinku Tychy – Łaziska Średnie oraz na odcinku Koniecpol – Częstochowa Stradom.

Reklama
Reklama

Modernizacja linii kolejowych na Śląsku jest niezbędna dla usprawnienia całego transportu towarowego. W sumie trzeba tam zainwestować prawie 6 mld zł. W ub. roku zakończono rewitalizację 4 odcinków, na kolejnych 4 trwają roboty. Jednak dla najważniejszych zleceń dopiero trwają przetargi. - Modernizacja linii na Śląsku oraz odcinków portowych gwarantuje poprawę infrastruktury w miejscach szczególnie ważnych dla obsługi cargo. Podobne prace wykonujemy też na wschodzie kraju, na styku z liniami szerokotorowymi – informuje PLK.

Modernizacja pozwoli także zwiększyć punktualność pociągów towarowych. Dla kolei jest to priorytetem, bo opóźnienia w transporcie towarowym liczy się nie w minutach, a w godzinach. Według UTK, w czwartym kwartale odsetek punktualnych pociągów wyniósł zaledwie 35 proc. Natomiast średni czas opóźnień sięgnął 551 minut. To zresztą i tak lepiej niż kwartał wcześniej, gdy towarowe składy opóźnione były przeciętnie o 10 godzin. Dopiero nowe inwestycje mają poprawić sytuację, likwidując powody dla licznych ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to ok. 20-30 km na godzinę. Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40-50 km na godzinę.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama