Reklama

Rada gminy nie ochroni przed zwolnieniem

Rada gminy ma zbyt dużą swobodę w blokowaniu rozwiązywania stosunku pracy z radnym

Publikacja: 15.11.2010 04:20

Rada gminy nie ochroni przed zwolnieniem

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski

Rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz skierowała właśnie wystąpienie do Jerzego Millera, ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Chodzi o nowelizację art. 25 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=71A430FC6808B6058F700D39FF9A3ABA?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link]. Zdaniem RPO powoduje on rozbieżność w orzecznictwie Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego.

[wyimek]Ochrona stosunku pracy radnego ma pełne uzasadnienie, wymaga jednak uszczegółowienia[/wyimek]

Wykładnia tego przepisu przyjęta przez SN [b](np. wyrok z 11 grudnia 2007 r., sygn. I PK 152/ 07)[/b] zakłada, że pracodawca, który zatrudnia radnego przed jego zwolnieniem z pracy, musi najpierw uzyskać zgodę rady gminy w tej sprawie. SN decyzję w tej sprawie pozostawia swobodnemu rozstrzygnięciu rady gminy. Art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym nie określa bowiem żadnych warunków ani kryteriów, jakimi miałaby się kierować rada przy podejmowaniu decyzji o wyrażeniu lub odmowie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Przepis ten nie zobowiązuje również rady do uzasadnienia swojego stanowiska. Tylko w jednej sytuacji rada musi odmówić zgody na zwolnienie radnego – gdy przyczyną rozstania są okoliczności związane z wykonywaniem przez niego mandatu. We wszystkich pozostałych sytuacjach decyzja rady o zgodzie lub jej odmowie jest wyłącznie uznaniowa.

Z kolei NSA wymaga, aby rada przed podjęciem uchwały zbadała najpierw motywy kierujące pracodawcą i podała te fakty w uzasadnieniu. Bez tego nie można bowiem rozstrzygnąć, jaka była podstawa udzielenia przez radę zgody lub odmowy zgody na zwolnienie. Uniemożliwia to także ocenę, czy nie wystąpiła sytuacja, w której rada ma ustawowy obowiązek odmówić udzielenia zgody na zwolnienie radnego, czyli gdy zwolnienie ma związek z wykonywaniem przez niego mandatu. NSA wymaga uzasadnienia uchwały rady, choć nie wynika to z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym ani żadnego innego przepisu tej ustawy o samorządzie gminnym. Obowiązek sporządzenia uzasadnienia został jednak przez NSA wyprowadzony w drodze wykładni systemowej i celowościowej [b](np. wyrok NSA z 8 czerwca 2008 r., sygn. II OSK 410/06)[/b].

Reklama
Reklama

Rzecznik zaznaczyła, że ochrona stosunku pracy radnego ma pełne uzasadnienie, wymaga jednak uszczegółowienia. Zdaniem RPO art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym powinien zostać znowelizowany tak, by rada gminy miała jednoznaczny obowiązek uzasadnienia uchwały odmawiającej zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Wyeliminowałoby to rozbieżności w orzecznictwie SN i NSA oraz odciążyło sądy administracyjne od konieczności rozpatrywania skarg na uchwały rad gmin w tym zakresie.

W razie podjęcia inicjatywy legislacyjnej przez ministra RPO sygnalizuje, że podobnej zmiany wymagałyby przepisy art. 22 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4960424181F8BC1340AA773F9D408049?id=163434]ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.)[/link] oraz art. 27 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E642B0809E9BB8837020DBB1D9AF3D85?id=163432]ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1590 ze zm.)[/link]. Normują one w podobny sposób tryb postępowania w przypadku wniosku o rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

[ramka][b] [link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2010/11/15/2567/#respond]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/ramka]

[ramka] [b]Czytaj też artykuł [link=http://www.rp.pl/artykul/562962.html]W grudniu przybędzie pracowników nie do ruszenia[/link][/b][/ramka]

Rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz skierowała właśnie wystąpienie do Jerzego Millera, ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Chodzi o nowelizację art. 25 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=71A430FC6808B6058F700D39FF9A3ABA?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link]. Zdaniem RPO powoduje on rozbieżność w orzecznictwie Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Podatki
Kiedy spadkową nieruchomość można od razu sprzedać bez PIT? Ważny wyrok
Prawo w Polsce
Jak zabezpieczyć majątek na wypadek rozpadu konkubinatu? Prawniczka podpowiada
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama