Rada miejska w Goleniowie uchwaliła regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie. Postanowiła w nim m.in., że właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz do utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

W toku badania legalności tego aktu wojewoda zachodniopomorski doszedł do wniosku, że uchwała, w powyższym zakresie, narusza obowiązujące przepisy prawa. W konsekwencji stwierdził nieważność zakwestionowanego przepisu regulaminu (rozstrzygnięcie nadzorcze z 30 października 2013 r., sygn. akt NK.3.4131.567.2013.KN).

- Powyższe naruszenie prawa wynika z tego, że uchwałą wcześniejszą (w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości) przejęła obowiązki wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym - mówi Marcin Zydorowicz, wojewoda zachodniopomorski.

Tymczasem jak wynika z ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

- Skoro gmina przejęła, w ramach odpłatnych usług świadczonych na rzecz mieszkańców, obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady oraz utrzymania ich w należytym stanie sanitarnym, to uchwalony regulamin stoi w sprzeczności z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - wyjaśnia wojewoda.