Samorządy regularnie dopłacają do zadań zleconych z administracji rządowej, chociaż jest to sprzeczne z prawem.
– Finansowanie ze środków własnych wykonywania zadań zleconych może naruszać przepisy ustawy o finansach publicznych – wskazuje Grażyna Wróblewska, przewodnicząca Krajowej Reprezentacji Regionalnych Izb Obrachunkowych.
Prawo nie pozwala
– Z badań przeprowadzonych przez Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wynika, że każda z 42 ankietowanych gmin do zadań zleconych dopłaca – mówi Wadim Tyszkiewicz, przewodniczący ZGWL. – Średnio dokładają one 50 proc. niezbędnych na ich wykonanie środków i to nie tylko nasz problem, bo jest powszechny w całym kraju – dodaje.
– Do działalności organów samorządowych nie stosuje się zasady „co nie jest zakazane, jest dozwolone", lecz zasadę „dozwolone jest tylko to, co prawo wyraźnie przewiduje" – mówi Grażyna Wróblewska. – Tymczasem ustawodawca nie dopuszcza możliwości finansowania przez samorządy zadań zleconych ze środków własnych – dodaje.
Potwierdza to orzecznictwo. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 3 lipca 2014 r. stwierdził, że brakuje przepisu, który umożliwiałby nawet czasowe finansowanie zadań zleconych ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego (sygn. V SA/Wa 1276/14).