Wystawianie dokumentów potwierdzających recykling, którego nie było, demontaż aut poza wyspecjalizowanymi stacjami czy nielegalny transport odpadów do Polski – z tymi m.in. działaniami walka ma być skuteczniejsza. Pomóc w ukróceniu nielegalnych praktyk ma wydzielenie Departamentu Kontroli Gospodarowania Odpadami w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska. Jego utworzenie przewiduje projekt rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska. Nowy departament ma się koncentrować na walce z nielegalnymi działaniami, m.in. w międzynarodowym przemieszczaniu odpadów, w gospodarowaniu zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym czy recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Szacuje się, że wartość szarej strefy w różnych sektorach śmieciowej gospodarki wynosi rocznie 2 mld zł.
Nowy departament będzie odpowiadał za wykonywanie zadań administratora bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Baza, która ma pomóc kontrolować gospodarkę odpadami, do tej pory jednak nie powstała. Data jej uruchomienia jest ciągle zmieniana. Projekt nowelizacji ustawy o odpadach przesuwa go z 24 stycznia 2018 r. na 1 stycznia 2019 r.
etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe