Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął w interpretacji z 22 kwietnia 2016 r. (1061-IPTPP1.4512.125.2016.2.AK) kwestię zakresu centralizacji VAT w powiatach. Z pytaniem zwrócił się powiat, który jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną wykonuje zadania własne i zlecone. W celu realizacji przydzielonych zadań powiat tworzy jednostki organizacyjne, w tym jednostki budżetowe. W ramach budżetu powiatu funkcjonują jednak również jednostki powstałe w wyniku zapisów ustawowych określonych w art. 33a ustawy o samorządzie powiatowym, przykładowo Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej.
Zgodnie z art. 33a ust. 2 ww. ustawy, jednostki tego rodzaju – za wyjątkiem jednostek Policji – są powiatowymi jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Powiat chciał się upewnić czy planowana na 1 stycznia 2017 r. obowiązkowa centralizacja rozliczeń VAT obejmuje również tego typu jednostki.
Dyrektor Izby Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko powiatu, zgodnie z którym Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz Komenda Powiatowej Straży Pożarnej nie powinny być uwzględniane w centralizacji VAT powiatu. Stwierdził, że wyrok TSUE dotyczący braku podmiotowości podatkowej na gruncie podatku VAT dotyczy co prawda gminnych jednostek budżetowych, ze względu jednak na praktycznie takie same uwarunkowania faktyczne i prawne ma odpowiednie zastosowanie także do powiatowych jednostek budżetowych. Wskazał natomiast, że sytuacja będzie przedstawiała się inaczej w przypadku jednostek funkcjonujących w ramach szeroko rozumianego powiatu, takich właśnie jak Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz Komenda Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.
Jeśli chodzi o Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, to zgodnie z ustawą Prawo budowlane stanowi on jednostkę, przy pomocy której zadania swoje wykonuje powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest powoływany przez starostę spośród co najmniej 3 kandydatów wskazanych przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, jeżeli natomiast starosta nie powoła takiego inspektora w terminie 30 dni od dnia przedstawienia kandydatów, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wskazuje spośród nich kandydata, którego starosta powołuje na stanowisko powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest odwoływany przez starostę w uzgodnieniu z inspektorem wojewódzkim. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego określa również w regulaminie organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego.
Jeśli chodzi o Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej z kolei, to zgodnie z ustawą o Państwowej Straży Pożarnej, komenda powiatowa (miejska) straży pożarnej jest jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej. W sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Państwowej Straży Pożarnej komendant powiatowy (miejski) jest organem właściwym w postępowaniu administracyjnym. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej jest powoływany i odwoływany przez komendanta wojewódzkiego, w porozumieniu ze starostą. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej wykonuje swoje zadania przy pomocy komend,, w odniesieniu do których ustala regulamin organizacyjny zatwierdzany przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.