Centralizacja VAT w powiatach bez PINB oraz Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej

Centralizacja VAT w powiatach nie obejmuje Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego oraz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.

Publikacja: 07.06.2016 04:00

Centralizacja VAT w powiatach bez PINB oraz Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej

Foto: 123RF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął w interpretacji z 22 kwietnia 2016 r. (1061-IPTPP1.4512.125.2016.2.AK) kwestię zakresu centralizacji VAT w powiatach. Z pytaniem zwrócił się powiat, który jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną wykonuje zadania własne i zlecone. W celu realizacji przydzielonych zadań powiat tworzy jednostki organizacyjne, w tym jednostki budżetowe. W ramach budżetu powiatu funkcjonują jednak również jednostki powstałe w wyniku zapisów ustawowych określonych w art. 33a ustawy o samorządzie powiatowym, przykładowo Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej.

Zgodnie z art. 33a ust. 2 ww. ustawy, jednostki tego rodzaju – za wyjątkiem jednostek Policji – są powiatowymi jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Powiat chciał się upewnić czy planowana na 1 stycznia 2017 r. obowiązkowa centralizacja rozliczeń VAT obejmuje również tego typu jednostki.

Dyrektor Izby Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko powiatu, zgodnie z którym Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz Komenda Powiatowej Straży Pożarnej nie powinny być uwzględniane w centralizacji VAT powiatu. Stwierdził, że wyrok TSUE dotyczący braku podmiotowości podatkowej na gruncie podatku VAT dotyczy co prawda gminnych jednostek budżetowych, ze względu jednak na praktycznie takie same uwarunkowania faktyczne i prawne ma odpowiednie zastosowanie także do powiatowych jednostek budżetowych. Wskazał natomiast, że sytuacja będzie przedstawiała się inaczej w przypadku jednostek funkcjonujących w ramach szeroko rozumianego powiatu, takich właśnie jak Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz Komenda Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.

Jeśli chodzi o Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, to zgodnie z ustawą Prawo budowlane stanowi on jednostkę, przy pomocy której zadania swoje wykonuje powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest powoływany przez starostę spośród co najmniej 3 kandydatów wskazanych przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, jeżeli natomiast starosta nie powoła takiego inspektora w terminie 30 dni od dnia przedstawienia kandydatów, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wskazuje spośród nich kandydata, którego starosta powołuje na stanowisko powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest odwoływany przez starostę w uzgodnieniu z inspektorem wojewódzkim. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego określa również w regulaminie organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego.

Jeśli chodzi o Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej z kolei, to zgodnie z ustawą o Państwowej Straży Pożarnej, komenda powiatowa (miejska) straży pożarnej jest jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej. W sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Państwowej Straży Pożarnej komendant powiatowy (miejski) jest organem właściwym w postępowaniu administracyjnym. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej jest powoływany i odwoływany przez komendanta wojewódzkiego, w porozumieniu ze starostą. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej wykonuje swoje zadania przy pomocy komend,, w odniesieniu do których ustala regulamin organizacyjny zatwierdzany przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie organu podatkowego zarówno Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, jak i Powiatowy Komendant Państwowej Straży Pożarnej mają umocowanie ustawowe do działania i wykonują zadania wskazane w przepisach ustawowych. Utworzenie tych jednostek nie jest uzależnione od woli powiatu, lecz są one tworzone na podstawie przepisów prawa i zadania przez nie realizowane wynikają z przepisów ustawowych. Nie obejmie ich zatem zasada „centralizacji" rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Komentarz eksperta

Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w MDDP

Stanowisko przedstawione przez Ministerstwo Finansów w interpretacji jest moim zdaniem słuszne. Poza argumentami przedstawionymi w interpretacji, wskazać również należy, że zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży. Przy czym w przeciwieństwie do zadań wymienionych w art. 4 ust. 1 tej ustawy, w odniesieniu do których ustawa nakłada na powiat obowiązek ich wykonywania, w zakresie obowiązków wskazanych w art. 4 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym obowiązkiem powiatu jest jedynie zapewnienie ich wykonywania. Nie są to zatem zadania, które powiat wykonuje, a jedynie zadania w stosunku do których powiat ma obowiązek wspierać (zapewnić) ich wykonywanie przez podmiot trzeci. Odrębność powiatowych służb, inspekcji i straży przejawia się także w aspekcie samodzielności do podejmowania decyzji i odpowiedzialności. Służby te, inspekcje i straże podejmują bowiem decyzje we własnym imieniu, a nie w imieniu powiatu. Nie są one zatem ani organami powiatu, ani nie podlegają im służbowo. Starosta nie jest również organem odwoławczym w stosunku do decyzji wydawanych przez kierowników tych jednostek, ponieważ odwołania te rozpatrują ich zwierzchnicy służbowi – komendanci i inspektorzy wojewódzcy. Powiaty nie ponoszą także odpowiedzialności odszkodowawczej za szkody wynikające z działań lub zaniechań powiatowych komendantów policji, państwowej straży pożarnej oraz powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego. Z tego względu nie powinny być uznawane za jednostki organizacyjne powiatu i nie powinny podlegać czekającej powiaty centralizacji rozliczeń VAT.

Podatki
Zmiany w uldze na termomodernizację. Podatnicy dostali tylko kilka dni
W sądzie i w urzędzie
Jest projekt ustawy frankowej. Czy przyspieszy spory frankowiczów z bankami?
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Praca, Emerytury i renty
Zbliża się wypłata 13. emerytury. Ile wyniesie w 2025 roku?
Prawo w Polsce
Kto może wejść do twojego domu? I czy musi mieć nakaz?