Dokładną organizację i tryb tej kontroli reguluje rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej, które wchodzi w życie w sobotę (2 lipca). Przewiduje ono cztery typy kontroli: kompleksowe, przeprowadzane nie rzadziej niż raz na trzy lata, problemowe, sprawdzające i doraźne. Kontrole będą przeprowadzane na podstawie przyjętego na dany rok kalendarzowy planu, z wyjątkiem doraźnych. One mogą być prowadzone w każdym czasie, po wpłynięciu do wojewody informacji o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu danej instytucji.
Rozporządzenie określa też kwalifikacje, jakie musi mieć inspektor przeprowadzający czynności kontrolne. Wymaga się od niego m.in. ukończenia prawa, pedagogiki, psychologii, politologii, socjologii, polityki społecznej lub nauk o rodzinie. Osoby, które już są inspektorami, a nie spełniają nowych wymogów, mają czas na uzupełnienie braków w edukacji aż do końca 2016 r.
podstawa prawna: rozporządzenie z 3 czerwca 2011 r. DzU nr 126, poz. 718