Aktualizacja: 18.11.2016 09:18 Publikacja: 18.11.2016 09:18
Elektroniczna Platforma Katalogów Produktów-eKatalogi to nowoczesne narzędzie informatyczne udostępnione przez Urząd Zamówień Publicznych pod adresem www.ekatalogi.uzp.gov.pl. Stanowi ono bezpłatną internetową platformę zakupową łączącą małych i średnich przedsiębiorców jako sprzedających, z sektorem administracji i instytucjami publicznymi jako kupującymi. Jej celem jest ułatwienie obu stronom dostępu do transakcji rynku zamówień publicznych poniżej kwot zobowiązujących do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. w przypadku większości zamawiających kwoty nieprzekraczającej 30.000 Euro (w 2015 roku był on wart 31,2 mld zł). eKatalogi są sklepem internetowym, w którym w przejrzysty i zapewniający konkurencyjność sposób kupować mogą jednostki budżetowe. Obecnie na Platformie zarejestrowanych jest 300 instytucji – między innymi urzędy administracji samorządowej i centralnej ale też np. szpitale i przychodnie, ośrodki pomocy społecznej, jednostki policji i straży pożarnej.
Jazda w okresie trzymiesięcznego zatrzymania prawa jazdy ma skutkować cofnięciem uprawnień na pięć lat. Zdaniem ekspertów to sankcja nieproporcjonalna i naruszająca zasadę równości wobec prawa.
Pojawienie się tzw. seryjnego mordercy oznacza dla policji walkę z czasem, bo funkcjonariusze wiedzą, że może uderzyć ponownie. W takich przypadkach wyzwaniem jest też udowodnienie dokonania serii przestępstw. Śledczy mogą zastosować tzw. siedem złotych pytań i szukać "podpisu" sprawcy.
Czasowe zamrożenie albo obniżenie poziomu wynagrodzeń sędziów jest dopuszczalne. Musi to być jednak zapisane w ustawie, uzasadnione celem interesu ogólnego i podlegać skutecznej kontroli sądowej.
Odpowiedzią sądów na zapowiedzi o charakterze politycznym jest skrupulatne trzymanie się prawa i najsprawniejsze orzekanie dystansujące się od emocji - mówi „Rzeczpospolitej” prof. Krzysztof Wiak, nowy prezes Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego.
Regulacje wywierają coraz większą presję na biznes, by działał w sposób bardziej zrównoważony. Jednak rośnie też opór firm wobec tych wymagań, tym bardziej że wiele z nich oznacza duży wysiłek i spore koszty ekonomiczne i społeczne.
Praca ponad 40 godzin tygodniowo powinna uprawniać do wynagrodzenia za nadgodziny - uznał w środę Sąd Najwyższy w uchwale podjętej przez skład siedmiu sędziów.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób naruszający zasady prawa zamówień publicznych, w szczególności zasadę proporcjonalności, może stanowić nieprawidłowość skutkującą nałożeniem korekty finansowej.
Należyta kalkulacja oferty przez wykonawcę i jej odpowiednie udokumentowanie, jest kluczem do skutecznego dochodzenia roszczeń waloryzacyjnych przed sądem.
Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest formą realizacji inwestycji publicznych opartej na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
W trakcie funkcjonowania spółki komunalnej może dojść do zmiany jej statusu z podmiotu zamawiającego na podmiot, który nie ma obowiązku stosowania prawa zamówień publicznych. Będzie tak, gdy zaczęła działać w normalnych warunkach rynkowych, mając na celu osiąganie zysków, i ponosić straty związane z wykonywaniem działalności.
W ostatnim czasie mediacja w sporach budowlanych zyskała drugie życie. Jest to szczególnie widoczne w sprawach o znacznej wartości przedmiotu sporu, w których postępowanie w sądzie powszechnym mogłoby trwać latami.
Zapowiedź przewodniczącej Komisji Europejskiej dotycząca przeglądu ram prawnych zamówień publicznych wzbudziła kontrowersje wśród przedstawicieli biznesu. Ta nagła decyzja wydaje się uprzedzać wyniki nadchodzącej ewaluacji obowiązujących przepisów, torując drogę do zmian legislacyjnych, mimo braku wystarczających danych, które by je uzasadniały.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas