Melancholia ma odcień błękitu

Mieszcząca się w warszawskim Koneserze Bochenska Gallery zaprasza na wernisaż wystawy Jerzego Mierzejewskiego, który odbędzie się w najbliższą środę o godz. 19.00

Aktualizacja: 24.11.2012 19:03 Publikacja: 24.11.2012 18:17

Jerzy Mierzejewski - Alpy

Jerzy Mierzejewski - Alpy

Foto: materiały prasowe

Jerzy Mierzejewski to wybitny polski malarz, rysownik, twórca filmów artystycznych i dokumentalnych oraz wykładowca słynnej Łódzkiej Filmówki, żył w latach 1917 – 2012. Czerpał z tradycji polskiej szkoły kolorystów i formistów. Jest autorem nastrojowych portretów i pejzaży „metafizycznych". Jego obrazy wprawiają nas w melancholijny nastrój, są chłodne, takie wrażenie dają blade błękity, szarości, zielenie i biel.

Zobacz galerię zdjęć

Część płócien Bochenska Gallery zaprezentuje po raz pierwszy, na wystawie "Jerzy Mierzejewski. Dzieła nieznane" znajdą się również ysunki i szkice do obrazów.

Czytaj więcej na stronie www.bochenskagallery.pl

Organizatorzy wystawy o artyście:

"Mierzejewski, znany przede wszystkim jako twórca pejzaży „metafizycznych", czerpiący z tradycji polskiej szkoły kolorystów i formistów, autor nastrojowych portretów, dążył do zwięzłości formy, do budowy obrazu tylko z niezbędnych elementów, ale ostateczny wyraz kompozycji malarskiej powierzał intuicji. W jego obrazach panuje oszczędność kolorystyczna - dominują rozmaite odcienie bieli, chłodne, stłumione, blade błękity, zielenie. Buduje w ten sposób charakterystyczną, melancholijną atmosferę swoich płócien. Postaci, które zjawiają się w jego obrazach, przeważnie samotne, formowane są w sposób niemal rzeźbiarski, mocno wycięte z tła, wyraźne w niedopowiedzianej, czasem odrealnionej przestrzeni, co jeszcze mocniej podkreśla ich odrębność, czasem wyobcowanie. Tylko gdy podejmuje tematy antyczne lub religijne pozwala sobie na pewną stylizację, umowność, formując postaci (np. Pieta) jak kompozycję dramatycznych linii. Portretom towarzyszą  obrazy natury -   gór, samotnego drzewa, domu. Często pojawia się też u niego motyw pracowni malarskiej, na ogół pustej, jako rodzaj schronienia, albo więzienia (obraz „Okno"), jeśli umieszcza w niej swój autoportret, to jako kogoś, kogo obserwuje z dystansu. Mierzejewski był również  doskonałym, precyzyjnym rysownikiem oszczędnie operującym – podobnie jak barwą – także i kreską".

Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu