Rz: Spada spożycie mocnego piwa, za to coraz częściej można spotkać młodego mężczyznę delektującego się słabym piwem owocowym. Zmienia się wzorzec męskości?
Sławomir Nowotny: Niewątpliwie tak. Widać to nie tylko po piwach. Coraz więcej mężczyzn sięga po cienkie papierosy, do niedawna kojarzone wyłącznie z kobietami. Spójrzmy także na ubiór mężczyzn – jest on mocno odległy od dawnego stylu narzuconego przez wzorzec męskości, który właśnie ją podkreślał czy – inaczej mówiąc – akcentował siłę.
Mężczyźni nie chcą już być macho?
To na pewno nie jest modne. Na to nakładają się także podziały polityczne: stary wzorzec męskości i tradycyjnego podziału ról jest przedstawiany przez media jako silnie powiązany z prawicowym myśleniem. Za to w dyskursie politycznym granica między prawicowością i faszyzmem niemal się już zatarła. Młode pokolenie więc w podświadomy sposób ucieka od takich wzorców męskości, a zarazem też ucieka od tradycyjnych wzorców kobiecości. Kobiety się maskulinizują, czyli stają się bardziej męskie.
Możemy to jakoś zaobserwować?