Zdobycie prawa jazdy będzie droższe. Sejm przyjął ustawę

Sejm przyjął nowelizację Prawa o ruchu drogowym. Projekt autorstwa posłów PiS krytykują samorządy.

Publikacja: 05.11.2022 09:41

Zdobycie prawa jazdy będzie droższe. Sejm przyjął ustawę

Foto: Fotorzepa/Sławomir Mielnik

mat

Przyjęta nowelizacja umożliwia przekazywanie z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Dotacje będą limitowane poprzez wprowadzenie ograniczenia ich wysokości do 50 proc. kosztów działalności ośrodka związanych z realizacją tych zadań.

Po zmianie przepisów warunki wynagradzania egzaminatorów nie będą określane - tak jak dotychczas - w rozporządzeniu ministra, tylko w uchwale sejmiku województwa.

Projekt zakłada też, że samorządy mają ustalać opłatę za egzamin na prawo jazdy. Obecnie w całej Polsce kandydaci płacą 30 zł za egzamin teoretyczny i 140 za praktyczny. Autorzy projektu chcą, by opłata za egzamin teoretyczny nie przekraczała 50 zł, za egzamin praktyczny 200 zł (kategorie AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem) i 250 zł (kategorie B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E).

Czytaj więcej

Samorządy zaskarżą przepisy przerzucające na nie finansowanie WORD-ów

Wprowadzeniu tych przepisów protestują samorządowcy, gdyż przerzucają na sejmiki odpowiedzialności za płynność finansową Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, a nie wskazują skąd sejmiki mają wziąć na to środki.

W przypadku Mazowsza może chodzić nawet o 17 mln zł. Jak twierdzi marszałek Adam Struzik, to roczny koszt utrzymania kilku instytucji kultury. W jego opinii projekt, który nie podaje źródła dochodów, z którego samorządy województw miałyby dofinansowywać działalność WORD-ów, jest niezgodny z konstytucją.

- Jak nie wiadomo, co zrobić, to obarcza się zadaniem samorządy. To one, a nie ministerstwo, mają być tym złym, który podniesie opłaty za egzaminy. A do tego będą musiały z własnych pieniędzy dotować WORD-y, które bez wsparcia z zewnątrz sobie nie poradzą - powiedział Struzik.

Za projektem zagłosowało 228 posłów (w tym 225 z PiS). Przeciw było 220. Teraz nowelizacja trafi do Senatu.

Przyjęta nowelizacja umożliwia przekazywanie z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Dotacje będą limitowane poprzez wprowadzenie ograniczenia ich wysokości do 50 proc. kosztów działalności ośrodka związanych z realizacją tych zadań.

Po zmianie przepisów warunki wynagradzania egzaminatorów nie będą określane - tak jak dotychczas - w rozporządzeniu ministra, tylko w uchwale sejmiku województwa.

Pozostało 80% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Nieruchomości
Ministerstwo Rozwoju przekazało ważną wiadomość ws. ogródków działkowych
Prawo w Polsce
Sąd ukarał Klaudię El Dursi za szalony rajd po autostradzie A2
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Nieruchomości
Sąsiad buduje ogrodzenie i chce zwrotu połowy kosztów? Przepisy są jasne