Komisja Europejska chce się dowiedzieć, jak poprawić dostęp konsumentów i małych przedsiębiorców do wymiaru sprawiedliwości w transgranicznych sporach dotyczących kwot poniżej 2 tys. euro. Niedrogim i prostym sposobem rozwiązywania takich sporów jest europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń. Pozwala ono konsumentom, którzy robią zakupy w innych krajach UE, dochodzić swoich praw przed sądem w państwie zamieszkania. Funkcjonuje ono od 2009 r., ale wciąż jest mało popularne. Zaledwie 2 proc. konsumentów decyduje się wnieść skargę w razie sporu z przedsiębiorcą.
W ramach rozpoczętych przez KE konsultacji społecznych można przesyłać uwagi dotyczące europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń i możliwości jego poprawy. Konsultacje potrwają do 10 czerwca. Do końca roku Komisja zamierza przedstawić sprawozdanie o pięciu latach funkcjonowania postępowania wraz z ewentualnym wnioskiem dotyczącym jego zmiany, uwzględniającym wyniki konsultacji.