Umiejętność zarządzania czasem, samodzielność, nastawienie na realizację celu i dokładność – to trzy najczęściej wskazywane przez polskich pracodawców pożądane cechy zdalnego pracownika, które są warunkiem efektywnej pracy poza biurem. Elastyczna, w tym zdalna, praca to od kilku lat coraz bardziej popularny trend zarówno na świecie, jak i w Polsce. Coraz częściej pytają o nią kandydaci do pracy i coraz więcej firm otwiera się na zdalnych pracowników.
Jak jednak zwraca uwagę firma Talent Place, specjalizująca się w rekrutacji zdalnych pracowników, nasze wyobrażenia pracy poza biurem oparte są często na wyidealizowanej historii o pracy na plaży w egzotycznym kraju. –Rzeczywistość, niestety, jest zwykle inna – zaznaczają eksperci Talent Place w najnowszym raporcie o rekrutacji zdalnych pracowników, który „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza.
Raport zwraca uwagę, że nie każdy może pracować zdalnie. I to nie tylko ze względu na charakter obowiązków zawodowych, ale także na własne predyspozycje. Te potrzebne w zdalnej pracy określił ubiegłoroczny raport Talent Place – będący wynikiem badania ponad 200 firm z różnych branż, które korzystają w mniejszym lub większym stopniu z pracy na odległość.
Jak wynika z badania, pracodawcy są bardzo zgodni w swoich wskazaniach najważniejszych kompetencji i predyspozycji zdalnych pracowników. Najwięcej, bo ponad trzy czwarte firm podkreśla umiejętność zarządzania czasem, ponad dwie trzecie zwraca uwagę na samodzielność, a ponad połowa oczekuje od zdalnych pracowników nastawienia na realizację wyniku. Ważna, a często niezbędna jest też znajomość narzędzi pracy zdalnej, a także punktualność, dokładność, dyscyplina i umiejętność pracy zespołowej (w tym przyjęcia zdalnej informacji zwrotnej, czyli feedbacku).