Na networking, czyli sieć zawodowych i biznesowych kontaktów coraz częściej zwracają uwagę doradcy kariery oraz przedsiębiorcy. Taka sieć zwiększa skuteczność szukania pracy i zdobywania kontraktów w biznesie.
W wielu zawodach – zwłaszcza wśród handlowców czy marketingowców – jakość networkingu decyduje o sukcesie i wysokości zarobków. Według badań firmy doradztwa personalnego Hays Poland, już co druga z dużych firm w Polsce, specjalnymi programami rekomendacji, określanymi niekiedy jako referralowe, zachęca pracowników do polecania kandydatów do pracy. Chce w ten sposób ograniczyć ryzyko związane z zatrudnieniem nieodpowiedniej osoby i ograniczyć koszty rekrutacji.
Mniejsze koszty to także jeden z argumentów za wykorzystaniem networkingu w biznesie, gdzie jest to współpraca przedsiębiorców polegająca przede wszystkim na wzajemnym rekomendowaniu swoich usług, wymianie wiedzy oraz kontaktów.
Jak jednak podkreślają eksperci – budowanie dobrych kontaktów opartych na zaufaniu wymaga czasu i wysiłku. Co ciekawe, według danych światowej organizacji rekomendacji biznesowych BNI, w networkingu często lepiej sobie radzą kobiety, które są bardziej nastawione na relacje i poznanie drugiej osoby.