Już jest! Pierwsza konsola nowej generacji

Ruszyła sprzedaż Sony PlayStation 4. Pierwsi szczęśliwcy już odebrali swoje urządzenia w USA.

Publikacja: 15.11.2013 12:13

24-letni Joey Chiu cieszy się nową konsolą PS4 zdobytą podczas amerykańskiej premiery Sony / Taylor

24-letni Joey Chiu cieszy się nową konsolą PS4 zdobytą podczas amerykańskiej premiery Sony / Taylor Hill

Foto: afp/getty images

Po kosztującą 399 dolarów nową konsolę Sony ustawiły się kolejki. Dzięki piątkowej premierze Japończycy zyskali przewagę na Microsoftem. Xbox One pojawi się dopiero za tydzień i w dodatku będzie o 100 dolarów droższy.

Zarówno Sony, jak i Microsoft celują oczywiście w kupujących zabawki w sezonie przedświątecznym. Sony oblicza, że do końca marca przyszłego roku sprzeda 5 mln egzemplarzy konsoli nowej generacji. Poprzednia wersja urządzenia — PlayStation 3 debiutowała dokładnie siedem lat temu — w tym samym okresie sprzedała się w liczbie ok. 3,5 mln sztuk.

Ale wtedy sytuacja była inna — na rynku od roku była już konsola Microsoft Xbox 360. W dodatku ta wersja gadżetu Microsoftu była on PlayStation tańsza. Teraz role się odwróciły — to Xbox pojawi się później i będzie musiał gonić tańszego konkurenta. W dodatku Microsoft odłożył premierę w części krajów Europy. Do Polski konsola trafi w 2014 roku — jednak nie wiadomo dokładnie kiedy. Dlatego firma nie chce zdradzić prognozowanego poziomu sprzedaży. Analitycy szacują jednak, że Xbox One do marca znajdzie 3 — 4,5 mln nabywców.

Oba urządzenia mają oferować niespotykany dotąd poziom realizmu grafiki. Mają też poprawione kontrolery (Xbox One będzie sprzedawany z udoskonalonym czujnikiem Kinect), wbudowane funkcje społecznościowe i obsługi mediów. Sony i Microsoft mierzą w honorowe miejsce przy telewizorze w salonie. Tyle tylko, że konsole gier teraz zyskały przeciwników, których na rynku nie było siedem lat temu.

Chodzi o smartfony i tablety — urządzenia coraz chętniej wykorzystywane do gier i multimediów, w dodatku nie zajmujące telewizora. — Wychodzi na to, że te konsole walczące o względy graczy, mogą po prostu nie zastać nikogo w domu — komentuje dla agencji AP James McQuivey z Forrester Research.

- Tak naprawdę, to jest wojna konsole przeciw całej reszcie — dodaje Scott Stein z portalu technologicznego CNET.

Co na to producenci? Przekonują, że tradycyjne konsole gier podłączane do telewizora nadal mają przewagę nad tabletami. — To jeden zakup, z którego może się cieszyć cała rodzina — mówi Andrew House, prezes Sony Computer Entertainment. — A te inne urządzenia są dla tylko jednej osoby.

Po kosztującą 399 dolarów nową konsolę Sony ustawiły się kolejki. Dzięki piątkowej premierze Japończycy zyskali przewagę na Microsoftem. Xbox One pojawi się dopiero za tydzień i w dodatku będzie o 100 dolarów droższy.

Zarówno Sony, jak i Microsoft celują oczywiście w kupujących zabawki w sezonie przedświątecznym. Sony oblicza, że do końca marca przyszłego roku sprzeda 5 mln egzemplarzy konsoli nowej generacji. Poprzednia wersja urządzenia — PlayStation 3 debiutowała dokładnie siedem lat temu — w tym samym okresie sprzedała się w liczbie ok. 3,5 mln sztuk.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji