Lokale usługowe na nowych osiedlach, jak wskazuje portal Tabelaofert.pl, mają zróżnicowaną wielkość – np. w Warszawie to 31 – ponad 1 tys. mkw. – Zdecydowana większość lokali jest oferowana na sprzedaż. Wynajem jest rzadszy – zauważa Ewa Palus, główny analityk portalu Tabelaofert.pl. – Sprzedaż pozwala deweloperom szybciej odzyskać kapitał i ograniczyć ryzyko zarządzania najmem.
Piekarnia i salon piękności
Z analiz serwisu Tabelaofert wynika, że ceny lokali usługowych, w zależności od adresu, standardu i powierzchni, wahają się od 8 do 32 tys. zł netto za metr. – Część lokali inwestorzy kupują już po zasiedleniu osiedla, kiedy jest dużo łatwiej zidentyfikować zapotrzebowanie na konkretne usługi, jak np. piekarnia, żłobek, gabinet kosmetyczny, co może wpływać zarówno na strategię inwestycyjną, jak i poziom oczekiwanych stawek najmu – wyjaśnia Ewa Palus.
Zaznacza, że nie na każdym nowym osiedlu powstają lokale użytkowe. Zależy to głównie od docelowej liczby mieszkańców. – Duża szansa na zaprojektowanie takich powierzchni jest w przypadku wieloetapowego, dużego osiedla – mówi. – Lokale są często przedstawiane jako korzyść dla mieszkańców: oferują blisko domu podstawowe usługi.
Takie powierzchnie są często planowane na osiedlach zlokalizowanych wzdłuż głównych ulic dzielnicy lub miasta. – Ze względu na lepszą ekspozycję cieszą się większą popularnością zarówno wśród kupujących, jak i najemców – mówi Ewa Palus.