Sklep na nowym osiedlu do portfela inwestora

Inwestorów kuszą nie tylko mieszkania, ale i lokale usługowe na osiedlach. Średnie stopy zwrotu z najmu takich powierzchni to 6–7 proc. rocznie.

Publikacja: 30.05.2025 04:07

Na Okrzei – warszawskie osiedle spółki Matexi z lokalami usługowymi

Na Okrzei – warszawskie osiedle spółki Matexi z lokalami usługowymi

Foto: mat.prasowe

Lokale usługowe na nowych osiedlach, jak wskazuje portal Tabelaofert.pl, mają zróżnicowaną wielkość – np. w Warszawie to 31 – ponad 1 tys. mkw. – Zdecydowana większość lokali jest oferowana na sprzedaż. Wynajem jest rzadszy – zauważa Ewa Palus, główny analityk portalu Tabelaofert.pl. – Sprzedaż pozwala deweloperom szybciej odzyskać kapitał i ograniczyć ryzyko zarządzania najmem.

Piekarnia i salon piękności

Z analiz serwisu Tabelaofert wynika, że ceny lokali usługowych, w zależności od adresu, standardu i powierzchni, wahają się od 8 do 32 tys. zł netto za metr. – Część lokali inwestorzy kupują już po zasiedleniu osiedla, kiedy jest dużo łatwiej zidentyfikować zapotrzebowanie na konkretne usługi, jak np. piekarnia, żłobek, gabinet kosmetyczny, co może wpływać zarówno na strategię inwestycyjną, jak i poziom oczekiwanych stawek najmu – wyjaśnia Ewa Palus.

Zaznacza, że nie na każdym nowym osiedlu powstają lokale użytkowe. Zależy to głównie od docelowej liczby mieszkańców. – Duża szansa na zaprojektowanie takich powierzchni jest w przypadku wieloetapowego, dużego osiedla – mówi. – Lokale są często przedstawiane jako korzyść dla mieszkańców: oferują blisko domu podstawowe usługi.

Takie powierzchnie są często planowane na osiedlach zlokalizowanych wzdłuż głównych ulic dzielnicy lub miasta. – Ze względu na lepszą ekspozycję cieszą się większą popularnością zarówno wśród kupujących, jak i najemców – mówi Ewa Palus.

Analityczka zauważa, że pakiety lokali usługowych z myślą o wynajmie kupują niekiedy fundusze inwestycyjne. – To dowód, że są postrzegane jako stabilna lokata kapitału – zauważa Ewa Palus. – Początkujący inwestorzy powinni szukać lokali o powierzchni 40–80 mkw., które najłatwiej wynająć. Pod uwagę warto wziąć duże osiedla, budynki przy uczęszczanych ulicach, najlepiej z ekspozycją od strony ulicy, z witryną i niezależnym wejściem – radzi.

Katarzyna Kwiatkowska z firmy deweloperskiej Matexi Polska uważa, że lokal usługowy na nowym osiedlu to atrakcyjna forma lokaty kapitału, szczególnie w długoterminowej perspektywie. – Największym zainteresowaniem cieszą się lokale przy głównych ciągach komunikacyjnych. Średnie stopy zwrotu z najmu to najczęściej 6–7 proc. rocznie – podaje. I podkreśla, że każde osiedle potrzebuje usług – od przedszkoli, gastronomii, salonów fryzjerskich po sklepy.

Matexi lokale usługowe oferuje w Warszawie na czterech osiedlach: Na Okrzei, Żelazna 54, Na Bielany i w Sadach Żoliborz. Np. w tej pierwszej inwestycji na Pradze-Północ do kupienia są lokale o powierzchni od 122 mkw. do 215 mkw. Ceny: 17,3–19,8 tys. zł za mkw. netto. 184-metrowy lokal przy ul. Żelaznej na Woli jest wyceniony na ok. 22 tys. zł za mkw. netto, a 160,5-metrowy na Żoliborzu – na ok. 20 tys. zł za mkw. netto.

Duże witryny sklepów

Mostostal ma w ofercie lokale usługowe o powierzchni od 33 do 240 mkw. Np. na osiedlu Home Factory w Warszawie dostępne są ok. 91-metrowe lokale wycenione na ok. 16 tys. zł netto za mkw. – Lokale są projektowane z myślą o szerokim spektrum działalności: od usług, przez handel, po funkcje uzupełniające. Elastyczny układ pozwala na dostosowanie do potrzeb najemcy lub właściciela – mówi Wojciech Smolak, dyrektor ds. sprzedaży w spółce Mostostal. – Zainteresowanie lokalami usługowymi jest duże, zwłaszcza gdy są oferowane w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego. Najszybciej sprzedają się te z dużymi witrynami na parterach budynków, wzdłuż ruchliwych ulic. Inwestorzy i przedsiębiorcy chętniej wybierają nieruchomości w dynamicznie rozwijających się dzielnicach – dodaje.

Także Justyna Hamrol-Wasielewska, dyrektor sprzedaży w Eiffage Immobilier Polska, uważa, że warto zainwestować w lokal w centralnych dzielnicach dużych miast, w miejscu o stałym przepływie potencjalnych klientów.

Czytaj więcej

Kupujący mieszkania chcą sobie „zaklepać” najlepsze okazje

We wrocławskiej inwestycji Atmo Eiffage Immobilier Polska oferuje 109-metrowy lokal składający się z sali sprzedaży, antresoli i zaplecza socjalnego. – Funkcjonalny układ wnętrza sprawia, że spełni wymagania różnych branż. Może tu powstać salon kosmetyczny, fryzjerski, kancelaria, biuro, kwiaciarnia czy mała gastronomia – mówi Justyna Hamrol-Wasielewska. Na osiedlu Marcelińska 18 w Poznaniu do kupienia jest niespełna 32-metrowy lokal, w którym może działać małe biuro albo strefa relaksu. Dziewięć lokali: od 32 do 208 mkw. Eiffage Immobilier ma w warszawskiej inwestycji Nowy Kamionek. Na największej powierzchni można urządzić gastronomię, pozostałe, jak mówi Justyna Hamrol-Wasielewska, nadają się np. na sklep czy salon kosmetyczny.

Lokal użytkowy dla początkującego inwestora

Początkujący inwestorzy w ocenie Małgorzaty Mellem z zarządu spółki Budlex najczęściej decydują się na lokale od 50 do 70 mkw. na większych, dobrze skomunikowanych osiedlach.

– Czas zwrotu inwestycji jest zróżnicowany. Dobrze prowadzony biznes w odpowiedniej lokalizacji pozwala na osiągnięcie satysfakcjonującej stopy zwrotu już po kilku latach – ocenia Małgorzata Mellem. Budlex kilka lokali usługowych (ok. 50–100 mkw.) oferuje na Osiedlu Urzecze w Bydgoszczy. Cena mkw. to 11,5 tys. zł netto.

– Zainteresowanie lokalami jest stabilne. Przykładowo na Osiedlu Gajowa w Bydgoszczy wszystkie powierzchnie usługowe zarezerwowano przed rozpoczęciem budowy – mówi Małgorzata Mellem. – Lokale zostały przeznaczone głównie pod usługi medyczne. W regionie kujawsko-pomorskim dominują zakupy lokali z myślą o własnej działalności. Spółki medyczne inwestują w zakup gabinetów dla siebie. Takie nieruchomości są postrzegane nie tylko jako inwestycja finansowa, ale wręcz jako strategiczny krok biznesowy.

Duże zainteresowanie lokalami usługowymi notuje też YIT. Andrzej Gorgoń z tej firmy zaznacza, że im atrakcyjniejsze otoczenie, większe osiedle i liczniejsza społeczność w najbliższej okolicy, tym popyt jest większy. Trzy ostatnie lokale (47–62 mkw.) YIT ma w oddanym do użytku I etapie osiedla Spokojny Mokotów w Warszawie. Na gdańskim osiedlu Żurawie, na terenie Młodego Miasta, na klientów czekają cztery lokale od 66 mkw. do 254 mkw.

– Można w nich prowadzić gastronomię albo różnego rodzaju punkty handlowe i usługowe – mówi Andrzej Gorgoń.  Jak dodaje, najem lokali usługowych daje większe zwroty niż lokaty bankowe. – A wartość takich nieruchomości zwykle rośnie w miarę upływu czasu – podkreśla.

Lokale usługowe na nowych osiedlach, jak wskazuje portal Tabelaofert.pl, mają zróżnicowaną wielkość – np. w Warszawie to 31 – ponad 1 tys. mkw. – Zdecydowana większość lokali jest oferowana na sprzedaż. Wynajem jest rzadszy – zauważa Ewa Palus, główny analityk portalu Tabelaofert.pl. – Sprzedaż pozwala deweloperom szybciej odzyskać kapitał i ograniczyć ryzyko zarządzania najmem.

Piekarnia i salon piękności

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Mieszkania ochronią majątek?
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Nieruchomości
AFI: do końca roku nasz polski portfel PRS będzie liczyć 2,2 tys. mieszkań
Nieruchomości
Pokój i spokój. Nowa hotelowa inwestycja w Gdańsku
Nieruchomości
Renters, czyli dopalacz deweloperski. Korzyści dla firm ze współpracy z liderem najmu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Nieruchomości
Z jakim budżetem na zakupy? Tyle potrzeba na niedrogie lokum
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont