Reklama

Święta wolimy spędzać w domu, a nie na daczy

Boże Narodzenie w domu weekendowym? Taką nieruchomość posiada 12 proc. Polaków, a 78 proc. o niej marzy, ale święta wszyscy wolą spędzać tradycyjnie w miejscu zamieszkania lub u rodziny

Publikacja: 23.12.2007 21:39

Święta wolimy spędzać w domu, a nie na daczy

Foto: Rzeczpospolita

Tylko 1 proc. pytanych planuje spędzenie Bożego Narodzenia w domu weekendowym lub na wczasach w kraju i są to zazwyczaj ludzie młodzi. Prawie 80 proc. Polaków spędza święta we własnym domu, a 20 proc. – u rodziny – takie są wnioski z najnowszych badań ośrodka Ipsos przeprowadzonych na zlecenie firmy Stark Development SA.

Liczba posiadaczy nieruchomości rekreacyjnych w Polsce w ostatnich latach systematycznie rośnie. Już co ósmy Polak jest właścicielem domu weekendowego. W ciągu dziesięciu lat (1996 – 2007) grupa takich osób podwoiła się. Zdaniem profesora socjologii Marka Szczepańskiego popyt na domy weekendowe wzrasta wraz z powiększaniem się w Polsce klasy średniej. – Jest to dla grupy osób średniozamożnych jeden z wyznaczników statusu społecznego – mówi prof. Szczepański.

Aspiracje Polaków wciąż rosną – prawie 80 proc. spośród osób, które nie mają nieruchomości rekreacyjnej poza miejscem stałego zamieszkania, chciałoby to zmienić. Oznacza to, zdaniem autorów badań, dobre czasy dla rynku nieruchomości, przede wszystkim w górskich i nadmorskich miejscowościach wypoczynkowych. Jedną z dwóch powyższych lokalizacji jako wymarzonego miejsca na dom weekendowy wskazało odpowiednio 26 proc. oraz 32 proc. badanych.

Wzrost zainteresowania „drugim domem”, pozamiejską siedzibą, w której właściciel może spędzać swój wolny czas, jest dobrą wróżbą dla deweloperów, którzy budują w miejscowościach wypoczynkowych

Własny dom weekendowy najwięcej osób chce mieć nad morzem – 33 proc., w górach – 26 proc. lub nad jeziorem – 19 proc. I to pomimo że w górach sezon trwa cały rok, bo jeździ się tam o każdej porze roku, a nad morzem tylko latem.

Reklama
Reklama

Okazuje się jednak, że nie zależy to od sentymentu czy wyboru ulubionego regionu, ale decydują względy praktyczne – od miejsca stałego zamieszkania.

Najczęściej nieruchomość rekreacyjną w górach wybierają mieszkańcy województw południowych: dolnośląskiego, śląskiego i małopolskiego. Nad morzem natomiast – osoby zamieszkujące województwo pomorskie oraz wielkopolskie. Ciekawostką jest, że przy wyborze miejsca na wymarzony dom Polacy nie są już tak praktyczni. 68 proc mieszkańców Warmii i Mazur mimo odległości chciałoby mieć dom weekendowy w górach, a lokalizację nadmorską najchętniej wybierają łodzianie (52 proc.).Zdaniem dr. Pawła Grząbki w mijającym roku inwestycje w kurortach turystycznych były hitem na skalę ogólnopolską. – Ceny rosły zarówno nad morzem, jak i w górach – mówi Paweł Grząbka.

Firma Stark Development SA, która zleciła badania, buduje apartamentowce w miejscowościach wypoczynkowych

Tylko 1 proc. pytanych planuje spędzenie Bożego Narodzenia w domu weekendowym lub na wczasach w kraju i są to zazwyczaj ludzie młodzi. Prawie 80 proc. Polaków spędza święta we własnym domu, a 20 proc. – u rodziny – takie są wnioski z najnowszych badań ośrodka Ipsos przeprowadzonych na zlecenie firmy Stark Development SA.

Liczba posiadaczy nieruchomości rekreacyjnych w Polsce w ostatnich latach systematycznie rośnie. Już co ósmy Polak jest właścicielem domu weekendowego. W ciągu dziesięciu lat (1996 – 2007) grupa takich osób podwoiła się. Zdaniem profesora socjologii Marka Szczepańskiego popyt na domy weekendowe wzrasta wraz z powiększaniem się w Polsce klasy średniej. – Jest to dla grupy osób średniozamożnych jeden z wyznaczników statusu społecznego – mówi prof. Szczepański.

Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Reklama
Reklama