Co dalej z kolportażem

Sytuacja sprawia, że kolporterzy szukają kompromisu z wydawcami. Mają się spotkać we wrześniu, by dyskutować m.in. o wysokości marż i terminach rozliczeń

Publikacja: 29.06.2009 01:51

W Polsce kurczy się sieć sprzedaży prasy. Kolporterów niepokoi też malejąca rentowność dystrybucji,

W Polsce kurczy się sieć sprzedaży prasy. Kolporterów niepokoi też malejąca rentowność dystrybucji, a wydawców m.in. duże rozbieżności w opłatach za dystrybucję poszczególnych tytułów.

Foto: Rzeczpospolita

– Jest wiele kwestii, które wymagają przedyskutowania i wypracowania nowego stanowiska – przyznaje Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

Branża postanowiła zmienić zasady współpracy m.in. po tym, jak w lutym 2009 r. wydawnictwo Bauer zerwało z Ruchem umowę na dystrybucję 54 tytułów (był to element negocjacji obejmujących m.in. ustalenie wysokości marż, jakie wydawcy płacą kolporterom), z kolportażu prawie wycofała się firma HDS Polska, a konkurencyjny dla Ruchu Kolporter zaczął zalegać wydawcom z należnościami nawet przez trzy miesiące.

– Na czerwcowym spotkaniu, zorganizowanym przez IWP, padła np. sugestia, żeby w nowych ustaleniach wziąć pod uwagę powstanie sieci zorganizowanych (jak np. sieci supermarketów). Sieci wydłużają czas rozliczeń z kolporterami, bo same najpierw potrzebują czasu na ściągnięcie należności ze wszystkich swoich punktów, a to powoduje wydłużanie naszych rozliczeń z wydawcami. Chcielibyśmy wydłużyć terminy płatności powyżej obecnych 30 dni – mówi „Rz” Bogdan Ścibut, członek zarządu Ruchu ds. kolportażu.

Kością niezgody we współpracy wydawców z kolporterami jest też często wysokość indywidualnie negocjowanych marż, które są zależne od wysokości sprzedaży tytułu i od jego ceny. – Aktualnie współpracujemy z wydawcami w modelu stricte handlowym – rabat jest zależny od ceny prasy i to się nie sprawdza w przypadku tytułów o niskiej sprzedaży lub o niskiej cenie. Kryzys obnażył słabe strony obecnych ustaleń – mówi Bogdan Ścibut.

Zdaniem Macieja Hoffmana problemy zakończyłoby uniezależnienie wysokości marży od ceny gazety. – Uważamy, że wyekspediowany kilogram prasy powinien mieć jedną cenę w przypadku każdego tytułu. Chcemy też ustalić, co obejmujemy kosztami kolportażu, jak się te koszty rozkładają i co stanowi ich istotę – mówi Hoffman.

Kolporterzy narzekają bowiem, że rentowność ich biznesu dramatycznie spada i niedługo rozwożenie prasy w ogóle przestanie się opłacać. Według Macieja Topolskiego, rzecznika Kolportera, nierealne jest jednak np. wprowadzenie równych stawek marż w Kolporterze i Ruchu.

– Każda z firm ponosi inne koszty i ma inną efektywność sprzedaży. Marża jest dziś zależna od nakładu pisma, jego ceny egzemplarzowej i wysokości sprzedaży, bo to są czynniki, które powodują, że koszty dostarczenia tytułów są bardzo różne. Jedynym realnym rozwiązaniem jest indywidualne porozumienie się wydawców z dystrybutorami prasy w sprawie procentowej wysokości marży, by była na satysfakcjonującym obie strony poziomie – uważa Topolski.

– Jest wiele kwestii, które wymagają przedyskutowania i wypracowania nowego stanowiska – przyznaje Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

Branża postanowiła zmienić zasady współpracy m.in. po tym, jak w lutym 2009 r. wydawnictwo Bauer zerwało z Ruchem umowę na dystrybucję 54 tytułów (był to element negocjacji obejmujących m.in. ustalenie wysokości marż, jakie wydawcy płacą kolporterom), z kolportażu prawie wycofała się firma HDS Polska, a konkurencyjny dla Ruchu Kolporter zaczął zalegać wydawcom z należnościami nawet przez trzy miesiące.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie