Facebook powalczy o reklamy z telewizjami

Największa platforma społecznościowa świata nie tylko planuje stworzyć własną aplikację na dekodery telewizyjne, ale także chce zwiększyć wydatki na własne treści wideo.

Publikacja: 02.02.2017 19:29

Facebook powalczy o reklamy z telewizjami

Foto: Rzeczpospolita

Jak zapowiedział podczas prezentacji wyników finansowych firmy za IV kwartał Mark Zuckerberg, prezes Facebooka, spółka stworzy cały „ekosystem wideo", co będzie oznaczało także produkowanie własnych treści tego typu.

Jeszcze w grudniu Ricky Van Veen, szef globalnej strategii kreatywnej koncernu, zapowiadał, że Facebooka interesuje także zakup tego typu treści od partnerów zewnętrznych – przy czym na celowniku są nie tylko filmy czy seriale, ale także np. materiały z relacjami sportowymi.

To nie tylko obowiązkowe nadążanie za trendami rynkowymi, ale też pomysł na utrzymanie tempa wzrostu przychodów reklamowych Facebooka, które wtedy mogłyby rosnąć także dzięki zastrzykowi z budżetów reklamodawców zastrzeżonych dotychczas dla telewizji.

Dyrektor finansowy Facebooka David Wehner po raz kolejny zaznaczył na ostatniej konferencji, że tempo wzrostu przychodów reklamowych platformy w tym roku „znacząco spadnie". Choć inwestorzy są do tego przygotowywani przez zarząd od dłuższego czasu, spółka szuka sposobu na utrzymanie imponujących wyników, jakie były jej udziałem w IV kwartale ubiegłego roku.

Analitycy ocenili ostatnie wyniki Facebooka bardzo pozytywnie – przychody w IV kwartale sięgały 8,51 mld dol. i były o 3,5 proc. wyższe wobec średniej prognoz agencji Reuters, miesięczna liczba użytkowników platformy sięgnęła 1,86 mld osób (branża także oczekiwała mniejszej liczby), wpływy reklamowe rok do roku wzrosły o 53 proc., do 8,63 mld dol.

Żeby utrzymać takie tempo ich wzrostu, Facebook pracuje teraz nad aplikacją na dekodery, która będzie umożliwiała użytkownikom oglądanie jego materiałów wideo.

Specjaliści oceniają ten ruch jako bardzo trafiony. Jak podaje serwis Marketwatch.com, cytując Shyama Patila, analityka z SIG Susquehanna, pieniądze z reklam wideo będą kolejnymi, które przejmie internet. – A Facebook jest do tego przygotowany i będzie jednym z głównych obszarów, które na tym skorzystają – mówi Patil.

Moment na mocniejsze wejście na rynek wideo jest właściwie ostatni, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie na smart TV (telewizorach z dostępem do internetu) i dekoderach Amerykanie do oglądania takich materiałów od dawna mają już zazwyczaj Netfliksa, Hulu, Amazon Prime Video i HBO Now. Z kolei od niedawna mogą także korzystać z oferty DirecTV Now, w ramach której koncern AT&T udostępnia im kanały telewizyjne.

To wszystko usługi, które są konkurencyjne wobec potencjalnej oferty wideo Facebooka programowo, ale jednocześnie niekonkurencyjne reklamowo. Ani Netflix, ani HBO Now nie emitują reklam, a i Hulu odeszło od takiej polityki na rzecz promowania płatnej wersji.

W segmencie wideo Facebook będzie walczyć o budżety reklamowe m.in. z YouTube'em. A będzie o co.

Według prognoz agencji mediowej Zenith do 2019 roku globalne wydatki na reklamę wideo online wyniosą 35,4 mld dol.

– Jeszcze do 2019 roku łączne globalne wydatki na reklamę online wideo będą stanowiły mniej niż jedną piątę (18 proc.) wydatków na reklamę telewizyjną – podają analitycy tej firmy.

Jak zapowiedział podczas prezentacji wyników finansowych firmy za IV kwartał Mark Zuckerberg, prezes Facebooka, spółka stworzy cały „ekosystem wideo", co będzie oznaczało także produkowanie własnych treści tego typu.

Jeszcze w grudniu Ricky Van Veen, szef globalnej strategii kreatywnej koncernu, zapowiadał, że Facebooka interesuje także zakup tego typu treści od partnerów zewnętrznych – przy czym na celowniku są nie tylko filmy czy seriale, ale także np. materiały z relacjami sportowymi.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie