Reklama
Rozwiń

KRRiT spodziewa się, że naziemna TV cyfrowa będzie konkurencyjna dla płatnej tv

Zdaniem Witolda Grabosia z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, po uruchomieniu w Polsce naziemnej telewizji cyfrowej w docelowej formie przy obecnej liczbie multipleksów, nawet 1 mln klientów płatnej telewizji może zrezygnować z płacenia za telewizję

Publikacja: 07.01.2013 14:47

KRRiT spodziewa się, że naziemna TV cyfrowa będzie konkurencyjna dla płatnej tv

Foto: ROL

- To, ile osób, wycofa się z korzystania z płatnej telewizji, będziemy mogli ocenić po sierpniu tego roku – mówił Jan Dworak, przewodniczący KRRiT. Zdaniem Krajowej Rady na razie za wcześnie jest jeszcze na ocenianie biznesowe stacji, które ruszyły na potrzeby cyfrowych multipleksów. – Już widać jednak, że niektóre kanały odniosły spory sukces – mówił Jan Dworak, podając jako przykład np. Polo TV nadawaną w ramach jednego z pakietów naziemnej telewizji cyfrowej przez ZPR.

KRRiT nie podała, ilu ofert spodziewa się w ogłoszonym w ostatnich dniach grudnia konkursie na uzupełnienie oferty jednego z pakietów tej usługi. - Nie wiemy, kto się zgłosi, ale wiemy, jakie kanały są dziś dostępne na rynku. Wśród stacji, na jakie rozpisany jest konkurs, znajduje się np. kanał filmowy. Niewykluczone, że np. zgłosi się tu ze swoja ofertą kanał Kino Polska- mówił Dworak.

- Przyglądamy się temu procesowi, ale na razie nie podjęliśmy w tej sprawie żadnej decyzji -mówi Piotr Reisch, prezes Kino Polska TV.

Przewodniczący KRRiT zauważył też, że kanały TVP znajdują się w uzupełnianym poprzez konkurs pakiecie naziemnej telewizji cyfrowej  do kwietnia 2014 roku (potem z niego znikną i zastąpią je nowe kanały telewizyjne wybrane w konkursie), więc będzie jeszcze wystarczająco dużo czasu, by w razie, gdyby zgłoszona z rynku oferta była niezadowalająca, rozpisać konkurs jeszcze raz.

Część nadawców narzeka na wysokie koszty nadawania naziemnych kanałów cyfrowych, które właściwie uniemożliwiają start w ramach tej usługi zupełnie nowym graczom. Jak szacuje KRRiT, same roczne stałe koszty nadawania takiego kanału to ok. 10 mln zł. Do tego dochodzą koszty programowe, które w każdym przypadku mogą być różne.

Dotychczas chęć prania udziału w konkursie rozpisanych przez KRRiT deklarowała TVP (z TVP Historia, Kultura oraz nieistniejącym dziś jeszcze kanałem dziecięcym), ZPR (stacja newsowa, ale KRRiT nie oczekuje w końcu takiej stacji) oraz 4Fun Media  (spółka planowała nowy kanał z treściami pochodzącymi z jej dotychczasowych stacji: rebel.tv, 4fun.tv oraz TV Disco, ale warunkach konkursu nie ma miejsca dla stacji muzycznej ani młodzieżowej).

KRRiT do 25 lutego oczekuje zgłoszeń od nadawców stacji o profilu społeczno-religijnym, filmowym, edukacyjno-poznawczym i dla dzieci w wieku 4-12 lat.

- To, ile osób, wycofa się z korzystania z płatnej telewizji, będziemy mogli ocenić po sierpniu tego roku – mówił Jan Dworak, przewodniczący KRRiT. Zdaniem Krajowej Rady na razie za wcześnie jest jeszcze na ocenianie biznesowe stacji, które ruszyły na potrzeby cyfrowych multipleksów. – Już widać jednak, że niektóre kanały odniosły spory sukces – mówił Jan Dworak, podając jako przykład np. Polo TV nadawaną w ramach jednego z pakietów naziemnej telewizji cyfrowej przez ZPR.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji