Merlin.pl nie obawia się rywali, ale zmian na rynku

Merlin, Empik i inne księgarnie internetowe zrywają ze specjalizacją. Książki, płyty, multimedia nie dominują już bowiem w e-handlu i go nie napędzają

Publikacja: 30.03.2008 22:43

W najbliższym miesiącu Merlin.pl – do ubiegłego roku największy rodzimy sklep internetowy – na dobre wchodzi w nowe branże handlu. Wiadomo, że uruchomi sprzedaż kosmetyków i innych artykułów z kategorii zdrowie-uroda, a także produktów dla domów i ogrodów.

– Książki i multimedia pozostaną jedną z naszych specjalności, ale nie chcemy zamykać się w tej ofercie. Zamierzamy być dostawcą szerokiego asortymentu towarów – powiedziała „Rzeczpospolitej" Anna Bogdańska, nowo powołana prezes Merlin.pl.

Jakich? – Zwracamy uwagę na takie, które mają najwyższą dynamikę sprzedaży w Internecie, a taka cechuje m.in. wyposażenie domów, kosmetyki, za

bawki – odpowiada Bogdańska.

$>

Spółka – wydawałoby się – nie miała powodów, aby odchodzić od profilu księgarni internetowej i budować internetowe centrum handlowe o szerokiej ofercie. Powiększyła w 2007 roku obroty o 19 milionów złotych, do 82 mln złotych, co więcej, zainwestowała w sklep e-cyfrowe.pl (ze sprzętem foto-wideo), który również zwiększył sprzedaż.

Nie zagrażają także Merlinowi.pl jego dotychczasowi rywale, między innymi Empik.com. Obok książek zaczął on wprawdzie sprzedawać konsole do gier, odtwarzacze MP3 i telefony, ale z ocen raportu E-commerce 2007 wynika, że Merlin.pl znacznie wyprzedził swego konkurenta. Miał obroty o ponad 30 milionów złotych większe.

Nadal nie jest zagrożeniem dla Merlina.pl kolejny rywal zajmujący się sprzedażą multimediów i książek, Stereo.pl, chociaż z tej trójki najbardziej zwiększył obroty – prawie trzykrotnie do 20 milionów złotych.

Inna kwestia, że również Stereo.pl nie zamyka się w dotychczasowej specjalności – z początkiem obecnego roku stał się właścicielem Pstryk.pl, jednego z liczących się sklepów fotograficznych.

– Przyglądamy się tej konkurencji, ale nie ona, ale przede wszystkim uruchamianie nowych działów handlu jest teraz dla nas wyzwaniem – powiedziała Anna Bogdańska, prezes Merlin.pl.

Inni uczestnicy rynku internetowego handlu nie są zaskoczeni strategią Merlina.

– To nie ucieczka od książek, ale wchodzenie w kolejne potencjalnie intratne branże, gdy jest jeszcze na to czas – powiedziała nam Anna Jasińska, specjalistka ds. marketingu w Ceneo.pl, porównywarce ofert i cen współpracującej z blisko tysiącem e-sklepów.

Poszukiwanie nowych branż staje się zrozumiałe, gdy wziąć pod uwagę zmiany struktury rodzimego handlu internetowego. Książki i multimedia tracą udział w strukturze asortymentowej, są teraz trzecią od końca branżą; największe to dom-ogród, prezenty, zdrowie-uroda.

Największy przyrost, ponaddwukrotny, obrotów notowały w 2007 roku sklepy między innymi z wyposażeniem domów, sprzętem AGD, RTV, komputerowym.

To na ich rzecz, mimo niemal 30-procentowego wzrostu obrotów Merlin.pl utracił czołową pozycję na rynku.

– Wszystko wskazuje, że w polskiej sieci jest już wystarczająco dużo sklepów z książkami – uważa Piotr Jarosz, analityk rynku handlu online. Tym tłumaczy zainteresowanie internetowych sprzedawców branżami, które nie są jeszcze tak rozwinięte. Sprzedaż książek w Internecie osiągnęła 300 milionów złotych rocznie i być może nie zwiększy już bardziej udziału w szacowanych na 4 miliardy złotych obrotach wszystkich e-sklepów.

W najbliższym miesiącu Merlin.pl – do ubiegłego roku największy rodzimy sklep internetowy – na dobre wchodzi w nowe branże handlu. Wiadomo, że uruchomi sprzedaż kosmetyków i innych artykułów z kategorii zdrowie-uroda, a także produktów dla domów i ogrodów.

– Książki i multimedia pozostaną jedną z naszych specjalności, ale nie chcemy zamykać się w tej ofercie. Zamierzamy być dostawcą szerokiego asortymentu towarów – powiedziała „Rzeczpospolitej" Anna Bogdańska, nowo powołana prezes Merlin.pl.

Pozostało 84% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?