Reklama

Pielęgnujemy relacje, budujemy solidne fundamenty

2 października obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień bez Przemocy. Idea „non-violence” może być bliska ludziom na całym świecie, niezależnie od religii i kultury. Dzięki takiemu podejściu, nawet jeśli wyraźnie różnimy się poglądami, możemy usiąść przy stole i szukać kompromisu.

Publikacja: 02.10.2018 16:00

Pielęgnujemy relacje, budujemy solidne fundamenty

Dbałość o unikanie przemocy w najdrobniejszych sytuacjach życiowych, w dłuższej perspektywie jest bardzo korzystna dla rozwoju społeczeństwa. Przemoc często eskaluje następną przemoc, co może prowadzić do przestępstwa. Spot emitowany w ramach Międzynarodowego Dnia Bez przemocy ma przypomnieć ludziom, że zło rodzi się ze złych relacji. Wzajemne starania o pielęgnowanie wrażliwości może pomóc przeciwdziałać przemocy. - mówi Jacek Sapa pomysłodawca Kampanii Relacje, które łączą oraz prezes Fundacji Narodowego Dnia Życia

Reklama
Reklama

 

 

Temat przemocy i jej niszczących skutków często podejmował Jan Paweł II. Podczas przemówienia w 1981 r stwierdził: „Kiedy miarą problemów społecznych jest sam człowiek, […] wówczas w walce o sprawiedliwość nie ma miejsca na przemoc. […] Przemoc nie może być nigdy środkiem w rozwiązywaniu konfliktów społecznych, […], nie może stworzyć sprawiedliwości, zakłada bowiem ona zniszczenie i pogardę człowieka”[1].

Reklama
Reklama

Przemoc to wywieranie wpływu  na zachowanie,  proces myślowy lub stan fizyczny osoby pomimo braku przyzwolenia tej osoby na taki wpływ. Występować może przemoc fizyczna i przemoc psychiczna. O uznaniu danego przypadku użycia siły, władzy, lub groźby takiego użycia, za przemoc, decyduje negatywny cel i wysokie prawdopodobieństwo negatywnych skutków takiego działania.

Ze zjawiskiem przemocy spotykamy się codziennie, co przypominamy w spocie kampanijnym:

w postaci krzyku w najbliższym otoczeniu

agresji w ruchu ulicznym

przemocy fizycznej doświadczanej w rodzinie lub w toksycznym środowisku szkolnym czy zawodowym

przemocy psychicznej w postaci reklam i bilbordów

Reklama
Reklama

przemocy psychicznej w postaci gróźb, obelg lub zastraszania

Krzyk, to forma przemocy z którą spotykamy się niemal codziennie – podnosimy głos kiedy targają nami złe emocje lub czujemy się bezradni. W jednym i drugim przypadku krzywdzimy osoby, będące w zasięgu krzyku. Jednocześnie wykrzywiamy własne relacje z innym. Badania pokazują, że dziecko narażone na krzyk w rodzinie staje się lękliwe, ma obniżone poczucie wartości, gorzej się uczy i nie potrafi nawiązywać właściwych relacji w grupie.  Tak więc zacznijmy od zmiany własnej postawy. Nie posługujmy się krzykiem – tak w stosunku do dzieci, jak i współpracowników czy osób spotykanych przelotnie.

Jako uczestnicy ruchu drogowego – tak prowadząc samochód jak i będąc pieszym – narażeni jesteśmy na zachowania agresywne: zajeżdżanie drogi, wymuszanie pierwszeństwa, obelgi słowne i groźby. Kierowcy stosują agresywne zachowania w stosunku do siebie nawzajem, piesi atakowani są przez rowerzystów, bywa, że sami powodowani chęcią zemsty wchodzą na jezdnię nie zważając na narażanie kierowców na gwałtowne hamowanie. Prawodawcy próbują wymusić ład na drogach stosując rygorystyczne przepisy, jednak tylko zmiana zachowań może poprawić sytuację.

Przemoc fizyczna to ten rodzaj przemocy, z którym wszyscy się nie zgadzamy, jednak potrzeba kształtować wrażliwość już u małych dzieci, aby jako osoby dorosłe potrafiły reagować na zło. Chronienie dzieci przed obrazami pełnymi zła przemocy, tak w telewizji jak i w Internecie – to rola rodziców. Przemoc oglądana dziś o każdej porze dnia tak w filmach jak i programach informacyjnych niszczy ludzką wrażliwość na cierpienie i zło dotykające drugiego człowieka. Uczmy dzieci i siebie nawzajem, wybierania obrazów, które nie narażają na niszczenie prawdziwie ludzkiej wrażliwości.

Cytowany już Jan Paweł II w innym miejscu wskazuje na to, że przemoc łączy się z kłamstwem. „Przemoc tkwi korzeniami w kłamstwie i nie może się obejść bez kłamstw […]”[2]. Adresatem tego zdania są nie tylko rządzący państwami. Jest to zadanie dla każdego i każdej z nas. Kształtowanie postaw, praca nad charakterem; wreszcie uświadomienie sobie godności własnej i drugiego – są puntem wyjścia do decyzji - nie używam przemocy, uczę się zarządzać sobą oraz swoimi emocjami.

 

Reklama
Reklama

--------------------------------------------------------------

Kampania społeczna „Relacje, które łączą”

Fundacja Narodowego Dnia Życia realizuje kampanię społeczną podkreślająca wagę postaw i wartości, których źródłem jest rodzina. Kampania będzie realizowana pod hasłem „Relacje, które łączą”.

Parafrazując wypowiedź J.F. Kennedy'ego, nie pytaj, co Twoja wspólnota może zrobić dla ciebie, zapytaj, co Ty możesz zrobić dla niej, postanowiliśmy wyjść z przekazem i zaprosić Polaków do refleksji. Co każdy z nas, z osobna mógłby zrobić i jak przyczynić się swoją postawą, wkładem osobistym, aby tworzyć lepszą rzeczywistość. Ufamy, że nasza najnowsza kampania pomoże zwrócić uwagę na kształtowanie tych postaw.

Kampania „Relacje, które łączą” towarzyszy następującym świętom:

Reklama
Reklama

1)    Międzynarodowy Dzień Pokoju - 21.09

2)    Międzynarodowy Dzień bez Przemocy – 02.10

3)    Światowy Dzień Uśmiechu 05.10

4)    Dzień Praw Rodziny – 22.10

5)    100-lecie Niepodległości – 11.11

Reklama
Reklama

6)    Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci – 19.11

7)    Dzień Ochrony Praw Dziecka – 20.11

8)    Światowy Dzień Życzliwości  – 21.11

9)    Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka – 10.12

10)  Wigilia – 24.12

Reklama
Reklama

 

Podkreślimy te cechy i postawy, które łączą się z danym dniem. Bieżące informacje na temat kampanii są dostępne pod adresem:

https://www.facebook.com/NarodowyDzienZycia/ oraz: http://dzienzycia.pl/

Kampania ma na celu wpływ na kształtowanie i rozwój postaw osobistych oraz relacji międzyludzkich, których dysfunkcja bywa przyczyną zagubienia, zaburzenia osobowości, wykluczenia społecznego. Wierzymy, że podjęcie konkretnych działań poprzez instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz wszystkie osoby, którym na sercu leży poprawa relacji międzyludzkich i kształtowanie postaw osobistych będą miały pozytywny wpływ na otaczający nas świat.

Kampania jest współfinansowana z Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

 

[1]

                    

Przemówienie do właścicieli i pracowników plantacji trzciny cukrowej, Bacolod, 20.02.1981

[2]

                    

Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1980

Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama