Kariery polskich modelek

Anja Rubik nową twarzą Apartu. Ania Jagodzińska reklamuje Reserved

Aktualizacja: 19.09.2010 15:01 Publikacja: 19.09.2010 01:02

Kariery polskich modelek

Foto: ROL

Znane polskie modelki, które odniosły sukces na światowych wybiegach, reklamują rodzime firmy. Stawki polskie, w przeciwieństwie do zachodnich, pozostają tajemnicą. Znamy jednak kontrakty słynnych top modelek.

Gdy do znanego, nie tylko w Polsce, nazwiska dodamy piękną twarz, to jest to sposób na sukces. Tymczasem Polki pracujące jako modelki są w ścisłej światowej elicie. Zależnie od firmy przygotowującej rankingi zajmują różne miejsca. Ale Anja Rubik czy Anna Jagodzińska są w czołowej dziesiątce najlepszych modelek świata.

Firmy próbują zmierzyć, która modelka jest lepsza od konkurentek, która ma więcej profesjonalizmu, czaru i mocy przyciągania. Wtedy świat wielkiej mody ogląda ją częściej na pokazach.

Zestawienia modelek zawsze budzą ogromne emocje. W ostatnim przygotowanym przez serwis models.com laur pierwszeństwa przyznano amerykance Larze Stone, ale już trzecie miejsce zajęła Anja Rubik, pokazująca na wybiegach kolekcje Valentino, Chanel, Balenciagi, ale także sieciowego Gapa. Z kolei Anna Jagodzińska zajęła w nim szóstą pozycję, a pokazywała kolekcję Donny Karan, Bally. Jagodzińską cieszy to wyróżnienie. – Pracuję na od lat. Kiedy zaczynałam, śledziłam wszystkie rankingi i marzyłam, żeby się tam znaleźć – powiedziała w jednym z wywiadów.

Modelki zdobytą na wybiegach popularność zawsze próbują przełożyć na zarobki. Największe pieniądze można zarobić w reklamie. Dlatego reklamują perfumy, odzież i dodatki oraz samochody. Pracę zaczynają jako nastolatki, co często uniemożliwia im skończenie szkoły średniej, nie mówiąc o studiach. Świat mody jest bezwzględny i ciągle szuka nowych twarzy, więc wieloletnia kariera dotyczy tylko nielicznych. Jerry Hall, była żona Mike’a Jaggera, nawet po czterdziestce występowała na wybiegach, podobnie jak top modelki z lat 90., które do dzisiaj pojawiają się w reklamach.

Młode polskie modelki też się starają. Anja Rubik, jak dowiedziała się „Rz”, będzie teraz twarzą kampanii firmy jubilerskiej Apart. Firma kontynuuje kampanię biżuterii brylantowej, której twarzą jest Aneta Kręglicka, ale z młodziutką (ur.1985 r.) modelką chce wyjść do młodszego klienta, z mniejszymi zarobkami.

– Moje nazwisko to już marka. Nie mogłabym reklamować produktów, które mi nie odpowiadają. Biżuteria Apart zawsze mi się podobała. – mówi „Rz” Anja Rubik. – To dla mnie więcej niż kontrakt – dodaje. Modelka chce zaistnieć w kraju. Dzięki okładkom w najlepszych pismach modowych z „Vogue” na czele jest rozpoznawana na świecie, u nas nieco słabiej. Jednak w tym sezonie Rubik będzie też jurorką w programie „Top Model”.

– Kampania z Anją Rubik to kontynuacja wcześniejszych działań. To kolejna sesja zdjęciowa zrealizowana przez najlepszych profesjonalistów – fotografa Marcina Tyszkę, w stylizacji Agnieszki Ścibor – mówi Michał Stawecki, dyrektor marketingu Apartu. Nadal trwa kampania Apartu z Anetą Kręglicką, Miss World 1989 r. Apart nie podaje wysokości jej honorarium, podobnie tajemniczy jest w przypadku umowy z Rubik.

Jednak efekty są – Piotr Rączyński, prezes Apartu, mówił już „Rz”, że sprzedaż brylantów urosła, a transakcje za 20 czy 40 tys. zł zdarzają się teraz znacznie częściej niż pięć lat temu. Rubik będzie reklamowała nową kolekcję Beads – wykonaną w srebrze, choć zależnie od wersji niekoniecznie tanią (np. ponad 1,5 tys. zł za naszyjnik). Biżuteria składa się z łańcuszków i koralików, głównie szklanych, z których każdy może sobie skomponować ozdobę.

Także Anna Jagodzińska nie zapomniała o korzeniach i teraz jest jedną z twarzy kampanii marki odzieżowej Reserved. Choć regularnie pokazuje na pokazach kreacje topowych kreatorów za tysiące euro, pokazuje się w niej w znacznie tańszych ubraniach, dostępnych za to dla znacznie szerszego odbiorcy.

Znane modelki pojawiały się już w kampaniach polskich firm. Kilka lat temu Cindy Crawford reklamowała wodę mineralną Arctic, choć nie pracowała już wtedy w zawodzie, pozostała jednak bardzo popularna. Claudia Schiffer była twarzą kampanii firmy odzieżowej Monnari, jednak w tym przypadku wysiłek i pieniądze poszły na marne. Firma w ub.r. musiała ogłosić upadłość.

Piękne i znane kobiety w reklamie to naturalne zjawisko nie tylko w branży luksusowej, choć kilka lat temu Linda Evangelista powiedziała bulwersujące zdanie, że nie wstaje z łóżka dla mniej niż 10 tysięcy dolarów za dzień. Lata 90. ukuły pojęcie top modelki. Były nimi Linda Evangelista, Naomi Campbell, Helena Christensen czy Claudia Schiffer, które zarabiały krocie.

Dziś sytuacja nieco znormalniała, ale i tak pierwszą pozycję na liście najlepiej zarabiających zajmuje 29-letnia Gisele Bundchen z dochodami 25 mln dol. za pokazy i reklamy w ubiegłym roku. Kolejnej 36-letniej Heidi Klum stan konta powiększył się o 16 mln dol., Kate Moss o 9 mln dol. Ta ostatnia powróciła już na rynek po skandalu w 2005 r., kiedy prasa ukazała jej zdjęcia podczas zażywania kokainy. Wtedy kontrakt zerwał z nią m.in. Chanel. Ostatnio projektowała ubrania dla sieciówki Topshop oraz torebki dla firmy Longchamp. Zwłaszcza w pierwszym przypadku była to żyła złota – podpisana w 2007 r. umowa początkowo opiewała na 3 mln funtów. Gdy pierwsze ubrania projektu Moss trafiły do sklepów, klientki niemal się o nie biły, a firma notowała wzrost sprzedaży nawet o 30 proc. Wówczas na rynek trafiły perfumy z jej nazwiskiem.

Złota era modelek już się skończyła. Marki luksusowe częściej rezygnują z wystawnych pokazów haute couture, za które stawki są dużo wyższe niż za kolekcje pret-a-porter. Nowe linie pokazują na wybiegach także marki sieciowe, ale z finansowego punktu widzenia to już zupełnie inna liga. Trudno się dziwić, że najpiękniejsze modelki chcą występować w reklamach. Z czegoś trzeba żyć

Znane polskie modelki, które odniosły sukces na światowych wybiegach, reklamują rodzime firmy. Stawki polskie, w przeciwieństwie do zachodnich, pozostają tajemnicą. Znamy jednak kontrakty słynnych top modelek.

Gdy do znanego, nie tylko w Polsce, nazwiska dodamy piękną twarz, to jest to sposób na sukces. Tymczasem Polki pracujące jako modelki są w ścisłej światowej elicie. Zależnie od firmy przygotowującej rankingi zajmują różne miejsca. Ale Anja Rubik czy Anna Jagodzińska są w czołowej dziesiątce najlepszych modelek świata.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady