Reklama
Rozwiń

Brytyjska królowa Adele

"Rzeczpospolita" jako pierwsza prezentuje listę bestsellerów płytowych 2011 r. przygotowaną przez Związek Producentów Audio-Video. ZPAV publikuje ją bez danych sprzedaży. Część z nich udało nam się poznać

Aktualizacja: 01.02.2012 21:08 Publikacja: 01.02.2012 18:51

Adele "21"

Adele "21"

Foto: materiały prasowe

O tym, że Adele królowała na całym świecie wiedzą wszyscy, ale skala jej sukcesu w Polsce zapiera dech. Wokalistka sprzedała u nas ponad 200 tys. albumów. Największym powodzeniem cieszyła się płyta „21". Sklepy zamówiły ją w 144 tysiącach egzemplarzach. Rewelacyjnie i błyskawicznie rozchodziło się DVD „Live at the Royall Albert Hall" (45 tysięcy egzemplarzy). Pozostała część obrotów przypadła na debiutancki krążek „19".

Trzeba podkreślić, że każda płyta wokalistki kosztowała co najmniej 60 zł. Dzięki tak dużemu sukcesowi Adele, dystrybutor jej nagrań — niezależna firma Sonic, zanotowała wzrost wartości sprzedaży o 264 procent w porównaniu z 2010 r. Dało jej to piątej miejsce na naszym rynku fonograficznym.

Dwa lata Kultu

Drugi najczęściej kupowany tytuł wprowadził do sklepów Kayax, również wydawnictwo nie związane z żadnym wielkim światowym koncernem fonograficznym. Wydane przez nie CD „Boso" grupy Zakopower cieszyło się powodzeniem m. in. dzięki zwycięstwu zespołu w konkursie Premier festiwalu w Opolu.

Z myślą o fanach sprzedawcy zamówili 68 tysięcy egzemplarzy albumu. Na trzecim miejscu uplasował się kompakt „Solidarni z Japonią", nagrany przez polskich artystów z myślą o ofiarach tsunami. Na czwartej pozycji znalazł się Seweryn Krajewski z płytą „Jak tam jest".

Sony Music Polska wytłoczyło dla sklepów blisko 70 tysięcy egzemplarzy. Krajewski był najpopularniejszym wokalistą w Polsce — przed Stingiem. Na piątym miejscu listy bestsellerów jest Kult. To wielki sukces Kazika i jego kolegów, ponieważ płyta „MTV Unplugged" ukazała się w 2010 r. Jednak dobrą passę kontynuowała również w roku minionym. W różnych formatach (CD, CD+DVD i DVD) fani kupili aż 44 tysiące albumów. Powodzeniem cieszył się też krążek Kazika Na Żywo — „Bar La Curva/Plamy Na Słońcu" (32 tys. egz.).

Więcej nowości

Jak się dowiedzieliśmy, sprzedaż CD zmniejszyła się o 6,6 proc., jednak zanotowano wzrost zainteresowania nagraniami cyfrowymi o co najmniej 15-20 proc. Rok 2011 był udany, jeśli chodzi o liczbę premier. W cotygodniowych zestawieniach 50. najczęściej kupowanych albumów, znalazły się 342 nowości. To o 13 procent więcej niż w 2010 r.

Premiery artystów polskich stanowiły 36 procent, zaś zagranicznych — 39 proc. Reszta przypadła na składanki i muzykę filmową. Raport Związku Producentów Audio Video (ZPAV) został opracowany na podstawie Oficjalnej Listy Sprzedaży (OLIS) redagowanej przez TNS Pentor.

 

O tym, że Adele królowała na całym świecie wiedzą wszyscy, ale skala jej sukcesu w Polsce zapiera dech. Wokalistka sprzedała u nas ponad 200 tys. albumów. Największym powodzeniem cieszyła się płyta „21". Sklepy zamówiły ją w 144 tysiącach egzemplarzach. Rewelacyjnie i błyskawicznie rozchodziło się DVD „Live at the Royall Albert Hall" (45 tysięcy egzemplarzy). Pozostała część obrotów przypadła na debiutancki krążek „19".

Trzeba podkreślić, że każda płyta wokalistki kosztowała co najmniej 60 zł. Dzięki tak dużemu sukcesowi Adele, dystrybutor jej nagrań — niezależna firma Sonic, zanotowała wzrost wartości sprzedaży o 264 procent w porównaniu z 2010 r. Dało jej to piątej miejsce na naszym rynku fonograficznym.

Patronat Rzeczpospolitej
Gala 50. Nagrody Oskara Kolberga już 9 lipca w Zamku Królewskim w Warszawie
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Kultura
Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie przejdzie gruntowne zmiany
Kultura
Pod chmurką i na sali. Co będzie można zobaczyć w wakacje w kinach?
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta