Ian Bostridge w Filharmonii Narodowej

Światowej sławy brytyjski tenor Ian Bostridge wystąpi w Filharmonii Narodowej w piątek i w sobotę. Dla naszych czytelników mamy podwójne zaproszenia. Konkurs startuje o 13.00

Aktualizacja: 22.02.2013 12:05 Publikacja: 22.02.2013 12:03

Ian Bostridge; fot. Ben Ealovega

Ian Bostridge; fot. Ben Ealovega

Foto: Filharmonia Narodowa

Artysta zaśpiewa Paroles tissés Witolda Lutosławskiego oraz Les Illuminations Benjamina Brittena. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą wybitnego włoskiego dyrygenta - Roberto Abbado.

KONKURS - czytaj więcej

W roku 2013 muzyczny świat czci nie tylko setne urodziny Witolda Lutosławskiego, lecz także tę samą rocznicę Benjamina Brittena, wciąż wielbionego na Wyspach i cenionego wprawdzie wysoko, lecz nie aż tak popularnego poza nimi. Niewiele łączyło drogi i estetyczne postawy wielkich rówieśników, choć każdy na swój sposób stał się symbolem muzyki XX w. w swojej ojczyźnie. Brittena żywo interesowało słowo - jest autorem pokaźnej liczby pieśni z fortepianem i orkiestrą (wykonawcą większości był partner kompozytora, tenor Peter Pears - on też wziął udział w premierze subtelnych Les Illuminations do tekstów Rimbauda), monumentalnych jak i kameralnych oper, utworów oratoryjnych. Lutosławski nie interesował się sceną (poza incydentalną muzyką teatralną), a liryka wokalna zajmuje raczej marginalne ilościowo, choć zarazem jakościowo bardzo ważkie miejsce w jego spuściźnie. Szczególnie inspirująca okazywała się dla niego poezja francuska - Paroles tissées do wiersza Jeana François Chabruna swą niełatwą, lecz piękną muzyką podążają za równie niełatwą i równie piękną poezją sławnego surrealisty (i komentatora tego nurtu).

Ian Bostridge należy do grona najwybitniejszych śpiewaków świata. Występował z takimi orkiestrami, jak: Berliner Philharmoniker, Viener Philharmoniker, Chicago Symphony, Boston Symphony, London Symphony, London Philharmonic, BBC Symphony, Orkiestra Filharmonii w Rotterdamie, Królewska Orkiestra Concertgebouw, New York Philharmonic oraz Los Angeles Philharmonic, pod batutą m.in. Sir Simona Rattle'a, Sir Colina Davisa, Sir Andrew Davisa, Seiji Ozawy, Ricarda Muttiego, Antonia Pappano, Mścisława Rostropowicza, Daniela Barenboima, Daniela Hardinga. Jego liczne nagrania repertuaru od baroku po współczesność cieszą się niezwykłym uznaniem krytyki i publiczności. W 1996 otrzymał Nagrodę Grammy za nagranie Pięknej młynarki Franza Schuberta, a w 1998 - za płytę z muzyką Roberta Schumanna. Co ciekawe, artysta zanim poświęcił się karierze śpiewaczej, był adiunktem i nauczycielem akademickim w katedrze historii Corpus Christi College w Oksfordzie.

Kariera Roberto Abbado rozpoczęła się od jego fenomenalnego debiutu jako dyrygenta operowego w 1977 roku, gdy miał zaledwie 23 lata (opera Simon Boccanegra Verdiego w Teatro Regio di Torino). Od tego czasu rozwija równolegle działalność operową (liczne sukcesy w prestiżowych teatrach świata, m.in. w mediolańskiej La Scali, w Vienna Staatsoper, Metropolitan Opera w Nowym Jorku) i koncertową (był m.in. głównym dyrygentem Monachijskiej Orkiestry Radiowej, dyrygował Orchestra di Santa Cecilia, RAI Orchestra w Turynie, National de France, Dresden Staatskapelle, Los Angeles Philharmonic Orchestra). Od 2006 związany jest z Saint Paul Chamber Orchestra.

Pod batutą Roberto Abbado poza wymienionymi dziełami Lutosławskiego i Brittena usłyszymy ponadto Four Sea Interludes z opery Peter Grimes także Benjamina Brittena oraz Iberię z cyklu Images Claude'a Debussy'ego.

Po obu koncertach Claudio Abbado i Ian Bostridge będą podpisywać swoje płyty i programy w lewym foyer parteru Sali Koncertowej (foyer Rowickiego).

Piątek, 22 lutego 2013, godz. 19:30

Sobota, 22 lutego 2013, godz. 18:00

Sala Koncertowa

ROK LUTOSŁAWSKIEGO

100. rocznica urodzin Benjamina Brittena

INNE CZYTANIE POEZJI

Z pewnością, zamierzając pisać utwór wokalny, czytam poezję w inny - powiedzmy od razu - interesowny sposób, mając niejako wyobraźnię w pogotowiu. Często zdarza mi się, że punktem wyjścia dla partii wokalnej jest jakaś określona, ustalona przeze mnie interpretacja wypowiadanego tekstu.

(W. Lutosławski)

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII NARODOWEJ

Roberto ABBADO - dyrygent Ian BOSTRIDGE - tenor

Benjamin BRITTEN - Four Sea Interludes z opery Peter Grimes op. 33a Witold LUTOSŁAWSKI - Paroles tissées Benjamin BRITTEN - Les Illuminations op. 18 Claude DEBUSSY - Iberia z cyklu Images

Wykład wprowadzajacy do koncertu w piątek - Sala Kameralna, godz. 18:30

Małgorzata KOMOROWSKA (Ruch Muzyczny).

KONKURS

Dla naszych czytelników mamy po dwa podwójne zaproszenia na koncerty:

w piątek 22 lutego o godz. 19:30 - ZW.01.Imię Nazwisko

w sobotę  23 lutego o godz. 18:00 - ZW.02.Imię Nazwisko

Aby je  wygrać, wyślij w piątek (22 lutego) esemes z danym kodem na nr 71601 (cena 1 zł plus VAT - 1,23 zł).

Wygrywa co drugi esemes nadesłany na dany kod w godz. 13-15 w dniu 22 lutego, do momentu wyczerpania puli nagród (zaproszenia będzie można odebrać na miejscu w dniu spektaklu, informacja o wygranej znajdzie się w sms-ie zwrotnym).

Artysta zaśpiewa Paroles tissés Witolda Lutosławskiego oraz Les Illuminations Benjamina Brittena. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą wybitnego włoskiego dyrygenta - Roberto Abbado.

KONKURS - czytaj więcej

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont