Reklama

Antisto Malbec Cahors Vigouroux

„Świat jest księgą, a ci, którzy nie podróżują, czytają tylko jedną stronę" – powiedział św. Augustyn. Zwiedzanie nowych miejsc pozwala spojrzeć na rzeczy i rytuały, z pozoru znajome i codzienne, zupełnie innym okiem.

Publikacja: 03.03.2016 18:39

Jerzy Mazgaj, prezes zarządu delikatesów Alma, miłośnik cygar, dobrych trunków i wybornej kuchni

Jerzy Mazgaj, prezes zarządu delikatesów Alma, miłośnik cygar, dobrych trunków i wybornej kuchni

Foto: materiały prasowe

Pozwala odzyskać świeżość wyobraźni i podjąć nowe wyzwania. Tak właśnie było w przypadku Bertranda-Gabriela Vigouroux, przedstawiciela rodziny o wielopokoleniowej tradycji winiarskiej we francuskim regionie Cahors.

W żyłach Vigouroux, jak to niektórzy mówią, płynie malbec. W tej odmianie winogron specjalizuje się od lat jego rodzinna firma – Maison Georges Vigouroux. I to właśnie przywiązanie do niej zawiodło Bertranda-Gabriela do Argentyny.

Sadzonki malbeka na zamówienie argentyńskiego rządu w połowie XIX wieku sprowadził z Francji Michel Pouget. Winorośl świetnie odnalazła się na tutejszych glebach. Co więcej, przetrwała w Argentynie w swej pierwotnej postaci. Obecne francuskie plantacje musiały bowiem zostać założone na nowo po wielkiej pladze filoksery, która pod koniec XIX w. zdziesiątkowała europejskie winnice. Różnice między południowoamerykańskimi a francuskimi owocami są widoczne gołym okiem – te pierwsze są mniejsze i ciaśniej upakowane na kiści. Argentyńscy producenci z sukcesem wykorzystali potencjał malbeka. Dzisiaj odmiana jest wręcz symbolem tego kraju. Znany i poważany ekspert winny, Brytyjka Jancis Robinson, tak mówi: – Dobry argentyński malbec, a sporo go jest, bo Argentyna to jeden z najbardziej płodnych producentów wina, ma ciemny kolor, jest pikantny, bogaty i niezwykle soczysty. Jego znak firmowy to niemal aksamitna faktura.

Biorąc to wszystko pod uwagę, nie dziwi, że Bertrand-Gabriel Vigouroux zainteresował się Argentyną i jej malbekiem. Zaowocowało to bardzo ciekawą linią win Antisto.

Wywodząca się z łaciny nazwa oznajmia dumnie: „wykraczam ponad" i „jestem w pierwszym rzędzie". Mamy tu trzy różne malbeki z dwóch kontynentów. Trzeba było fachowca pokroju Vigouroux, żeby nie bać się zestawić ich ze sobą. Oprócz tego pochodzącego z Luján de Cuyo w prowincji Mendoza mamy jeszcze Antisto z jak najbardziej klasycznego i historycznego regionu Cahors oraz Antisto z apelacji Buzet. Wszystkie kuszą, ale naszą degustację zaczniemy od źródła, czyli Antisto z Cahors. To miejsce pozostaje obecnie jedynym rejonem we Francji, gdzie malbec jest głównym uprawianym szczepem.

Reklama
Reklama

Georges Vigouroux Antisto Cahors. Suknia – ciemnorubinowa, ukute przez angielskich kupców określenie „czarne wino" nie wzięło się bez powodu. Nos – owocowy z nutą wanilii. Dobrze zbudowane, taninowe, acz nienachalne, pełne i pikantne. Smakuje wiśniami i śliwkami. Ma subtelny posmak lukrecji i wyrazisty finisz. Producent rekomenduje je do wszelkich czerwonych mięs, z wołowiną w przepysznej postaci Tournedos Rossini na czele. Być może dlatego, że foie gras i trufle, obok wina malbec, należą do specjalności regionu. A jeśli chcecie się popisać towarzyską anegdotką, to zapamiętajcie tę związaną z powstaniem tournedos Rossini. Otóż słynny kompozytor był również wytrawnym smakoszem i przyjaźnił się z wieloma wybitnymi kucharzami. Miał też denerwujący niektórych zwyczaj wparowywania do kuchni, by podglądać, jak powstają przygotowane dla niego dania. Podobno jeden z mistrzów w paryskiej Café Anglais w końcu nie wytrzymał i bezpardonowo kazał mu się odwrócić, krzycząc: „et alors, tournez le dos!".

Jerzy Mazgaj, prezes zarządu delikatesów Alma, miłośnik cygar, dobrych trunków i wybornej kuchni

Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama