Koniec boomu na rynku sushi

Jeszcze kilka lat temu lokale oferujące produkty kuchni japońskiej wyrastały jak grzyby po deszczu. Kryzys wymiata je z rynku

Publikacja: 19.03.2012 02:53

Co czwarta osoba spożywająca posiłki poza domem deklaruje, że chodzi na sushi

Co czwarta osoba spożywająca posiłki poza domem deklaruje, że chodzi na sushi

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

– Po kilku latach intensywnego wzrostu rynek sushi się ustabilizował. Jest on skoncentrowany przede wszystkim w Warszawie. Podobno w tym mieście jest już około 250 punktów sprzedających sushi – mówi Tomasz Romanik, prezes spółki Sakana prowadzącej siedem takich restauracji. Jego zdaniem, szansą na wzrost jest ekspansja do mniejszych miast. Tam rynek nie jest jeszcze nasycony. Barierą są jednak zdecydowanie niższe zarobki, a co za tym idzie mniejszy popyt na sushi.

Wydaje się jednak, że moda na kuchnię japońską już na trwałe zapanowała w naszym kraju. Z ostatniego badania Ipsos wynika, że 69 proc. Polaków spożywa przynajmniej od czasu do czasu posiłki poza domem. Najczęściej wprawdzie wybierają pizzerie (81 proc.) i fast foody (74 proc.), jednak lokale sprzedające sushi też pojawiają się w tym zestawieniu. Co czwarta osoba spożywająca posiłki poza domem deklaruje, że chodzi na sushi.

Pomiędzy lokalami widać jednak znaczące różnice. – W segmencie premium, w którym my działamy, konkuruje ze sobą stosunkowo niewielu graczy. Jednak w kategorii lokali z niższej półki rynek jest bardzo rozdrobniony. Koszty utrzymania i prowadzenia baru sushi są wysokie i niemożliwe jest zaoferowanie taniego produktu dobrej jakości – mówi Romanik.

– Zamierzamy rozwijać sieć w modelu franczyzowym i liczymy, że w tym roku otworzymy nowe punkty – mówi. W 2011 r. Sakana wypracowała 14,1 mln zł przychodów i 0,26 mln zł zysku netto. Rok wcześniej miała odpowiednio 14 mln zł i 0,19 mln zł.

Dobrymi wynikami może się pochwalić inna firma z tej branży, Premium Food Restaurants. Jest właścicielem lokali działających pod marką 77 Sushi. Jej oferta jest tańsza niż Sakany. – W czasie dekoniunktury to nasza przewaga. Przybywa nam klientów, a sprzedaż systematycznie rośnie. Nie odczuwamy kryzysu. Teraz mamy 12 lokali. Każdy z nich jest rentowny. Do końca roku zamierzamy otworzyć kilka nowych punktów – mówi Aleksandra Gawrylak, prezes Premium Food Restaurants. Zapowiada, że spółka ma pomysł na nowy biznes. – Chodzi o sprzedaż gotowych zestawów, w niższych cenach. Byłaby to oferta skierowana na wynos, np. do pracowników biur. Nie ma jeszcze takiego podmiotu na rynku – mówi. Spółka otworzy jeden testowy punkt tego typu. – Jeśli będzie rentowny, to powstaną nowe – zapowiada Gawrylak. W ubiegłym roku spółka wypracowała 13,6 mln zł skonsolidowanych przychodów i miała ponad 1 mln zł zysku netto. Rok wcześniej sprzedaż wyniosła 11,6 mln zł, a strata 0,39 mln zł.

Eksperci nie mają wątpliwości, że sektor gastronomiczny ma w naszym kraju dobre perspektywy. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, odsetek Polaków jedzących poza domem będzie rósł. Na razie jednak spada. Powodem jest kryzys. W 2011 r. odsetek Polaków jadających w restauracjach był o 6 pkt proc. niższy niż w 2010 r. Z badania Ipsos wynika również, że zmniejszyła się średnia kwota przeznaczana na żywienie poza domem. W 2011 r. wyniosła 81 zł i była o 6 zł niższa niż rok wcześniej.

– Po kilku latach intensywnego wzrostu rynek sushi się ustabilizował. Jest on skoncentrowany przede wszystkim w Warszawie. Podobno w tym mieście jest już około 250 punktów sprzedających sushi – mówi Tomasz Romanik, prezes spółki Sakana prowadzącej siedem takich restauracji. Jego zdaniem, szansą na wzrost jest ekspansja do mniejszych miast. Tam rynek nie jest jeszcze nasycony. Barierą są jednak zdecydowanie niższe zarobki, a co za tym idzie mniejszy popyt na sushi.

Wydaje się jednak, że moda na kuchnię japońską już na trwałe zapanowała w naszym kraju. Z ostatniego badania Ipsos wynika, że 69 proc. Polaków spożywa przynajmniej od czasu do czasu posiłki poza domem. Najczęściej wprawdzie wybierają pizzerie (81 proc.) i fast foody (74 proc.), jednak lokale sprzedające sushi też pojawiają się w tym zestawieniu. Co czwarta osoba spożywająca posiłki poza domem deklaruje, że chodzi na sushi.

Kultura
Kobiety zmieniają zasady gry. Wystartowała trzecia edycja Herstory
Kultura
Komandos angielskiej sztuki w Łodzi. Wystawa „St Ives i gdzie indziej”
Kultura
Podcast „Rzecz o książkach”: „Maestro. Piękna gra Rogera Federera", biografia tenisowego asa w dużej intymności
Kultura
Podcast „Rzecz o książkach”: Rebecca Makkai o słodko-gorzkim dzieciństwie w Ameryce
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń