Klient przebywający w Niemczech zarezerwował na stronie internetowej prowadzonej przez niemieckie linie lotnicze Germanwings lot z Londynu do Stuttgartu. Taryfa tego lotu była podana wyłącznie w brytyjskich funtach szterlingach.
Uznawszy, że praktyka taka stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i że taryfy dotyczące tego lotu powinny być wskazywane w euro, stowarzyszenie konsumentów kraju związkowego Badenia-Wirtembergia (Verbraucherzentrale Baden-Württemberg) wniosło do sądów niemieckich powództwo przeciwko Germanwings o zaniechanie tej praktyki.
Federalny trybunał sprawiedliwości skierował w tej sprawie pytania do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zwrócił się o wykładnię unijnego rozporządzenia w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty. Zgodnie z nim przewoźnicy lotniczy są zobowiązani, w sytuacji gdy oferują przewozy lotnicze z miejscem wylotu znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego, wskazywać zawsze ostateczną cenę, zawierającą taryfy lotnicze. W szczególności niemiecki trybunał sprawiedliwości chciałby ustalić, czy podając taryfę lotniczą, rozumianą jako cenę, którą należy zapłacić przewoźnikom lotniczym (lub ich agentom lub innym sprzedawcom biletów), jak też warunki stosowania tej ceny (w tym wynagrodzenie i warunki oferowane agencji i inne usługi pomocnicze), przewoźnicy mogą podać w walucie lokalnej, jeżeli nie podają tych taryf w euro.
W dzisiejszym wyroku TSUE zaznaczył, że rozporządzenie pozostawia przewoźnikom lotniczym wybór podania taryf lotniczych za wewnątrzwspólnotowe przewozy lotnicze w „euro lub w walucie lokalnej". Rozporządzenie nie precyzuje, w jakiej walucie lokalnej mają być podawane taryfy lotnicze, jeśli nie są wyrażone w euro.
"Jednak cel rozporządzenia, polegający na możliwości skutecznego porównywania cen byłby zagrożony, gdyby wybór, jakim dysponują przewoźnicy lotniczy przy określaniu waluty, w której podają taryfy lotnicze za wewnątrzwspólnotowe przewozy lotnicze, nie był niczym ograniczony. Porównywalność byłaby natomiast ułatwiona, gdyby przewoźnicy lotniczy podawali taryfy lotnicze w walucie lokalnej obiektywnie powiązanej z oferowaną usługą" - stwierdził.