Reklama
Rozwiń
Reklama

Itaka ukarana za naruszanie praw konsumentów

Ponad 2,7 mln zł kary ma zapłacić właściciel biur podróży Itaka za naruszanie praw konsumentów. We wzorcach umów Itaki znalazło się aż sześć klauzul niedozwolonych

Aktualizacja: 13.06.2011 12:19 Publikacja: 13.06.2011 11:02

Itaka ukarana za naruszanie praw konsumentów

Foto: www.sxc.hu

To niejedyny zarzut Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec organizatora imprez turystycznych, opolskiej spółki Nowa Itaka. Podczas kontroli Urząd stwierdził, że Itaka bezprawnie wyłączała swoją odpowiedzialność za kilkunastogodzinne opóźnienia wylotów i nie zwracała pieniędzy za niewykorzystane program, a także  nie podawała rzetelnych i pełnych informacji, m.in. na temat zgłaszania nieprawidłowości podczas trwania imprezy turystycznej.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło m.in. postanowienie zgodnie, z którym konsument nie miał prawa domagać się rekompensaty za opóźnienia rozpoczęcia imprezy turystycznej, które były krótsze niż 12 godzin. Zgodnie z prawem każde opóźnienie wiąże się z wykonaniem umowy w sposób nienależyty i uprawnia  klienta do ubiegania się o stosowną rekompensatę. Wyjątek stanowią sytuacje spowodowane działaniem lub zaniechaniem samego klienta lub też niemożliwym do przewidzenia działaniem osoby trzeciej albo siłą wyższą. Wielkość rekompensaty za opóźnienia związane z rozpoczęciem imprezy turystycznej jest każdorazowo określana przez strony umowy.

Wśród stosowanych przez opolską spółkę praktyk, które zakwestionowała Prezes Urzędu znalazło się także zastrzeganie, że biuro podróży nie zwraca ceny niewykorzystanych przez klienta elementów programu imprezy np. wycieczek. Oznaczało to, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zrealizował części umowy, oszczędzając w ten sposób wpłaconą przez klienta kwotę, ten ostatni nie miał możliwości dochodzenia zwrotu należnych mu pieniędzy za niezrealizowaną część usługi. Tymczasem cena imprezy turystycznej jest wynikiem zsumowania opłat za poszczególne świadczenia realizowane na rzecz klienta. Zgodnie z prawem, gdy jedno lub kilka z tych świadczeń nie zostaną zrealizowane lub zostaną zrealizowane tylko częściowo, konsument może domagać się rekompensaty od organizatora imprezy turystycznej.

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 2 747 931 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółce Nowa Itaka przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Czytaj też:

Reklama
Reklama

To niejedyny zarzut Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec organizatora imprez turystycznych, opolskiej spółki Nowa Itaka. Podczas kontroli Urząd stwierdził, że Itaka bezprawnie wyłączała swoją odpowiedzialność za kilkunastogodzinne opóźnienia wylotów i nie zwracała pieniędzy za niewykorzystane program, a także  nie podawała rzetelnych i pełnych informacji, m.in. na temat zgłaszania nieprawidłowości podczas trwania imprezy turystycznej.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło m.in. postanowienie zgodnie, z którym konsument nie miał prawa domagać się rekompensaty za opóźnienia rozpoczęcia imprezy turystycznej, które były krótsze niż 12 godzin. Zgodnie z prawem każde opóźnienie wiąże się z wykonaniem umowy w sposób nienależyty i uprawnia  klienta do ubiegania się o stosowną rekompensatę. Wyjątek stanowią sytuacje spowodowane działaniem lub zaniechaniem samego klienta lub też niemożliwym do przewidzenia działaniem osoby trzeciej albo siłą wyższą. Wielkość rekompensaty za opóźnienia związane z rozpoczęciem imprezy turystycznej jest każdorazowo określana przez strony umowy.

Reklama
Prawo karne
Gwałt i zabójstwo młodej Białorusinki w centrum stolicy. Dorian S. usłyszał wyrok
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Minister Żurek reaguje na decyzję SN. Sędzia Iwaniec odsunięty od orzekania
Nieruchomości
Co może zrobić KOWR, by odzyskać działkę pod CPK?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama