Reklama

Serwis musi przechowywać nieodebrany z naprawy sprzęt

Serwisant nie ma prawa uznać, że nieodebrany z naprawy sprzęt został porzucony - wynika z decyzji UOKiK w sprawie BMM INVEST w Olsztynie, autoryzowanego punktu serwisowego Nokii

Publikacja: 06.09.2011 14:02

Serwis musi przechowywać nieodebrany z naprawy sprzęt

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że w karcie zgłoszenia do naprawy, którą musieli wypełnić klienci BMM INVEST,  znajdowały się niedozwolone klauzule  naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes UOKiK zakwestionowała m.in. postanowienie, zgodnie z którym serwis w żadnych okolicznościach nie ponosił odpowiedzialności za utratę danych z pamięci telefonu. Tymczasem, zgodnie z prawem, przedsiębiorca odpowiada za informacje, które zaginęły z jego winy np. podczas naprawy na skutek niedochowania należytej staranności.

Wątpliwości Urzędu wzbudziła również klauzula uwalniająca przedsiębiorcę od obowiązku zwrotu klientowi telefonu po naprawie. Zgodnie z prawem, gdy konsument nie odbiera naprawionego sprzętu, usługodawca musi go przechowywać i może co najwyżej naliczyć z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie. Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca nie ma prawnej możliwości stwierdzenia po 3 miesiącach od przyjęcia do naprawy, że nieodebranie w terminie telefonu jest porzuceniem.

BMM INVEST zobowiązał się do zmiany postępowania, a Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia kary finansowej pod warunkiem  złożenia w ciągu dwóch miesięcy od uprawomocnienia się decyzji sprawozdania z realizacji zobowiązania. Decyzja jest ostateczna.

Zobacz serwis

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że w karcie zgłoszenia do naprawy, którą musieli wypełnić klienci BMM INVEST,  znajdowały się niedozwolone klauzule  naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes UOKiK zakwestionowała m.in. postanowienie, zgodnie z którym serwis w żadnych okolicznościach nie ponosił odpowiedzialności za utratę danych z pamięci telefonu. Tymczasem, zgodnie z prawem, przedsiębiorca odpowiada za informacje, które zaginęły z jego winy np. podczas naprawy na skutek niedochowania należytej staranności.

Reklama
Prawnicy
Ile zarabiają i czego się boją przyszli prawnicy. Raport ELSA o studentach prawa
Sądy i trybunały
Jest wniosek sędziów Trybunału Stanu. Chodzi o sprawę Małgorzaty Manowskiej
Dobra osobiste
„Obcieram i idę dalej”. Prof. Andrzej Zoll odpowiedział Jarosławowi Kaczyńskiemu
Prawo karne
Przywłaszczył pocięte drewno. Sąd Najwyższy: to nie kradzież drzewa
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Reklama
Reklama