Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że w karcie zgłoszenia do naprawy, którą musieli wypełnić klienci BMM INVEST, znajdowały się niedozwolone klauzule naruszające zbiorowe interesy konsumentów.
Prezes UOKiK zakwestionowała m.in. postanowienie, zgodnie z którym serwis w żadnych okolicznościach nie ponosił odpowiedzialności za utratę danych z pamięci telefonu. Tymczasem, zgodnie z prawem, przedsiębiorca odpowiada za informacje, które zaginęły z jego winy np. podczas naprawy na skutek niedochowania należytej staranności.
Wątpliwości Urzędu wzbudziła również klauzula uwalniająca przedsiębiorcę od obowiązku zwrotu klientowi telefonu po naprawie. Zgodnie z prawem, gdy konsument nie odbiera naprawionego sprzętu, usługodawca musi go przechowywać i może co najwyżej naliczyć z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie. Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca nie ma prawnej możliwości stwierdzenia po 3 miesiącach od przyjęcia do naprawy, że nieodebranie w terminie telefonu jest porzuceniem.
BMM INVEST zobowiązał się do zmiany postępowania, a Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia kary finansowej pod warunkiem złożenia w ciągu dwóch miesięcy od uprawomocnienia się decyzji sprawozdania z realizacji zobowiązania. Decyzja jest ostateczna.
Zobacz serwis