Najnowsza decyzja Prezesa Urzędu i jednocześnie pierwsza zobowiązująca w tego typu sprawie dotyczy spółki T-Mobile Polska. W regulaminie świadczenia usług przedpłaconych (pre-paid) ma następujące postanowienie: W przypadku utraty Ważności Konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane po upływie 14 dni (...). Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, jest kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobi, bo np. zapomniał, a chce zmienić operatora, traci niewykorzystane środki. Może go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli ma ona lepszą ofertę.
- Konsumenci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne. Także Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nakazuje operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług – wyjaśnia Tomasz Chróstny.
Prezes UOKiK przyjął zobowiązanie T-Mobile Polska do zmiany regulaminu i wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi także poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu procedury zwrotu niewykorzystanych środków, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o swoich nowych uprawnieniach z wiadomości sms lub telefonicznie.
W toku są postępowania wobec Orange Polska i P4, wcześniej za podobne praktyki został ukarany Polkomtel.