Decyzją z 15 lutego 2019 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez „Koleje Mazowieckie – KM" sp. z o. o. przepisu nakładającego na przewoźników obowiązek zapewnienia pasażerom korzystającym z połączeń uruchamianych w ramach tzw. służby publicznej (umów o świadczenie usług publicznych) możliwości zakupu biletu w przynajmniej w jednym z tradycyjnych kanałów dystrybucji.
Czytaj także: Odszkodowanie za opóźniony pociąg
Powodem decyzji były docierające do Urzędu Transportu Kolejowego skargi pasażerów. Wynikało z nich, że w autobusach komunikacji zastępczej Kolei Mazowieckich podróżnym wsiadającym na przystankach pozbawionych kasy lub automatów biletowych wystawiane były wezwania do zapłaty za brak ważnego biletu wraz z opłatą dodatkową. Sprawa dotyczyła autobusów kursujących podczas trwającego ponad rok remontu linii kolejowej Warszawa - Grodzisk Mazowiecki.
Między 3 września 2017 r. a 15 lutego 2018 r. przewoźnik wystawił ponad 1600 wezwań do zapłaty za brak ważnego biletu. W części przypadków wezwania te były wystawiane także pasażerom wsiadającym na przystankach autobusowych, przy których sprzedaż biletów nie była prowadzona. Dotyczyło to przystanków zastępczej komunikacji autobusowej: Brwinów Pedagogiczna, Brwinów Stalowa, Grodzisk Mazowiecki Sienkiewicza, Grodzisk Mazowiecki Teligi, Milanówek Turczynek, Popularna, Pruszków Al. Wojska Polskiego, Pruszków Jasna, Pruszków os. Staszica/pętla, Pruszków Powstańców. Przystanki te były pozbawione automatu biletowego, mimo że są znacznie oddalone od stacji z kasami biletowymi. W przypadkach ujawnionych przez Prezesa UTK, wartość poszczególnych wezwań do zapłaty wahała się od 187,33 zł do 193,10 zł. Przewoźnik nie wprowadził sprzedaży biletów przez kierowców oraz nie zapewniał obecności pracowników drużyny konduktorskiej, którzy prowadziliby sprzedaż biletów.
– Bezproblemowy zakup biletu stanowi jedno z podstawowych praw pasażerów. Uprawnienie to dotyczy także przypadków, gdy połączenia wykonywane są przy wykorzystaniu komunikacji zastępczej. Nie może być przyzwolenia na praktyki uniemożliwiające realizację przez pasażerów ich fundamentalnych praw, do których zalicza się uprawnienie do bezproblemowego zakupu biletu. Co więcej, uruchomienie dodatkowych lub zastępczych form sprzedaży biletów nie zwalnia przewoźników z obowiązku prowadzenia sprzedaży biletów w kanałach dystrybucji określonych przez przepisy – zaznacza Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.