Reklama
Rozwiń

Reklamacja nieudanych wakacji przez e-mail

Nieprawidłowości dotyczące wypoczynku warto zgłosić już w trakcie pobytu, e-mailem. Reklamacja wysłana tradycyjną pocztą może dotrzeć po terminie.

Publikacja: 10.08.2015 18:38

Reklamacja nieudanych wakacji przez e-mail

Foto: 123RF

Za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych odpowiada organizator wycieczki (na podstawie art. 11a ust. 1 ustawy o usługach turystycznych).

Przepis ten, zdaniem Sądu Najwyższego (III CZP 79/10), należy stosować nie tylko do szkód o charakterze majątkowym (tj. strat finansowych), ale także do roszczeń o szkody niemajątkowe z tytułu zmarnowanego urlopu.

Gdy biuro podróży nienależycie wykonuje swoje obowiązki (np. kwateruje w podrzędnym hotelu czy brudnym pokoju), nie powstaje zazwyczaj szkoda finansowa, ale uszczerbek o charakterze niemajątkowym w postaci braku możliwości czerpania przyjemności z wakacji. Uszczerbek taki pozostaje najczęściej jedynie w sferze wrażeń i uczuć.

Pieniądze za brak komfortu

Wykładnia Sądu Najwyższego otwiera drogę do tego, by turysta, który np. przez trzy z siedmiu dni był zakwaterowany w gorszym hotelu, mógł dochodzić czegoś więcej niż zwrotu ceny wycieczki w wysokości 3/7. Wybierając się na imprezę turystyczną, oczekiwał przecież wypoczynku, relaksu, poczucia komfortu, którego go pozbawiono.

Z tego też powodu Sąd Okręgowy w Lublinie (II Ca 122/11) za jeden zmarnowany dzień urlopu – z 14 dni – związany z zakwaterowaniem w pokoju o niższym standardzie zasądził 1,5 tys. zł przy cenie wycieczki w wysokości 3854 zł.

Zgodnie z art. 16 b ust. 1. ustawy, jeżeli w trakcie imprezy turystycznej klient stwierdza wadliwe wykonywanie umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki w sposób odpowiedni dla rodzaju usługi. Niezależnie od zawiadomienia można złożyć organizatorowi turystyki reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy.

Dowody z sieci

Wnoszenie reklamacji drogą e-mailową jeszcze w trakcie pobytu ma spore walory natury dowodowej. Pozwala utrwalić stan faktyczny i umiejscowić w czasie niezadowolenie konsumenta. Zdarza się, że turysta zgłasza nieprawidłowości rezydentowi, na co otrzymuje odpowiedź z przeprosinami czy też z informacją, że mimo najszczerszych chęci nieprawidłowości nie można usunąć. Tak naprawdę jest to przyznanie się do określonych niedociągnięć. W taki sam sposób może zostać potraktowany brak odpowiedzi rezydenta na złożoną e-mailowo reklamację.

E-maile mogą stać się cennym materiałem dowodowym w sprawie. Duży walor dowodowy mogą mieć także zrobione zdjęcia. Gdy zgłaszamy zastrzeżenia np. do czystości pokoi czy jakości jedzenia, warto sprawdzić, czy w internecie nie ma już opinii na ten temat, które potwierdzałyby naszą wersję. Ważne jest, by data takich opinii była wcześniejsza od daty naszego wyjazdu, tak by nie spotkać się z zarzutem, że sami jesteśmy ich autorami.

Uwaga na terminy

Reklamując usługę turystyczną, trzeba dotrzymać terminu. W postępowaniu przedsądowym nie ma zastosowania art. 165 § 2 kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którym dla zachowania terminu wystarczy data stempla pocztowego. Do reklamacji zastosowanie będzie miał art. 61 § 1 kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim oświadczenie woli uważa się za złożone adresatowi z chwilą, gdy doszło do niego w taki sposób, że mógł się z nim zapoznać. Czyli z chwilą odebrania listu poleconego, a w razie zaniechania tego – w ostatnim dniu, w którym list ten mógł być odebrany na poczcie. I tak też dotychczas przyjmowały sądy.

Adresat listu poleconego ma dwa tygodnie na jego odebranie na poczcie. Przy złej woli biura podróży i odebraniu listu w ostatnim dniu łatwo doprowadzić do tego, że oświadczenie woli konsumenta dojdzie po terminie. Jedynym sposobem radzenia sobie z takimi niezbyt eleganckimi praktykami jest przesłanie tej samej reklamacji drogą e-mailową.

W takim przypadku lepiej byłoby przesłać ją w formie podpisanego i zeskanowanego dokumentu, tak aby nie było wątpliwości, że została wniesiona przez właściwą osobę.

Prawo w Polsce
Są kolejne wyniki ponownego przeliczenia głosów. Zyskuje Karol Nawrocki
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Zawody prawnicze
Nie będzie umowy o pracę dla adwokatów. Ostra dyskusja na Krajowym Zjeździe
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców
Konsumenci
Nabici w Amber Gold: wiadomo, kiedy zapadnie wyrok