Rz: Zdarza się, że klienci nie są zadowoleni z usług fryzjera. Czy takie usługi można reklamować?
Tomasz Konieczny, radca prawny w Konieczny, Grzybowski, Polak, Kancelaria Prawna: Oczywiście że tak. Każda usługa może być przedmiotem reklamacji klienta niezadowolonego z jej jakości czy też jej efektu. Nie mam tu na myśli typowej, znanej większości konsumentów reklamacji towaru w trybie rękojmi za wady, gdyż rezultat usług fryzjera nie jest samoistny i nie poddaje się testowi na istnienie wad w rozumieniu przepisów o rękojmi. Choć granica między umową o dzieło, która może rodzić odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady dzieła, a umową o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy o zleceniu, jest cienka, to jednak opowiadałbym się za tą drugą. Oznacza to, że reklamacja takiej usługi opierałaby się na zasadach odpowiedzialności kontraktowej z kodeksu cywilnego.