Aktualizacja: 21.12.2017 20:00 Publikacja: 21.12.2017 20:00
Wartość rzeczowego prezentu dla obdarowanego jest z reguły niższa niż cena, którą zapłacił obdarowujący.
Foto: AdobeStock
Statystyczna polska rodzina planowała w tym roku przeznaczyć na prezenty świąteczne 451 zł – wynika z badań ankietowych Deloitte. W skali kraju sumę wydatków na ten cel można więc szacować na 6,1 mld zł. Z tego, jeśli wierzyć wyliczeniom ekonomisty Joela Waldfogela, 1,2 mld zł to pieniądze zmarnowane. To kwota, która wystarczyłaby, aby wszystkim wychowankom domów dziecka i rodzin zastępczych wypłacić ponad 16,5 tys. zł.
Tezę, że obdarowywanie innych to ogromne marnotrawstwo zasobów, Waldfogel wysunął po raz pierwszy w 1993 r. Odnosi się ona do wszelkich prezentów, nie tylko tych choinkowych, ale przedświąteczny szał zakupowy to prawdziwa „orgia destrukcji bogactwa". Nieprzypadkowo wydana w 2009 r. książka Waldfogela dotycząca ekonomii dawania prezentów nosi tytuł „Scroogenomics". To nawiązanie do bohatera „Opowieści wigilijnej" Ebenezera Scrooge'a, uosobienia skąpstwa. W świetle teorii Waldfogela obecnie wykładowcy ekonomii stosowanej na Uniwersytecie w Minnesocie może to wcale nie być przywara, tylko cnota.
Wzrost kapitalizacji rynkowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, wieloletnie strategie kluczowych firm, start pot...
W tym roku – dokładnie 12 maja – mija 15 lat od giełdowego debiutu spółki, która dziś jest największym konglomer...
Agencja ratingowa S&P poinformowała o dokonaniu półrocznego przeglądu ratingu Polski, bez publikacji aktualizacj...
Chcesz dostać miliard dolarów? Przyleć do Moskwy i stań na trybunie obok dyktatora poszukiwanego międzynarodowym...
W piątek w Nancy Polska ma podpisać traktat z Francją. Ma on być także podstawą do pogłębienia współpracy w sekt...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas