Reklama
Rozwiń

Porsche pójdzie na giełdę. Oferta warta nawet 85 mld euro

Volkswagen szykuje się do wprowadzenia Porsche na giełdę. Powód jest prozaiczny: bo są potrzebne pieniądze na realizację stragii rozwoju produkcji aut z napędem elektrycznym.

Publikacja: 23.02.2022 10:34

Porsche pójdzie na giełdę. Oferta warta nawet 85 mld euro

Foto: mat. prasowe

Porsche nie miałoby problemów z pozyskaniem koniecznych funduszy np. z obligacji. Tyle, że tak będzie łatwiej. Publiczna oferta akcji Porsche zwiększy także wartość całej Grupy Volkswagena — nie mają wątpliwości analitycy finansowi. Na rynku ta wiadomość została przyjęta z wielkim entuzjazmem. Uprzywilejowane akcje VW zyskały 10 proc. Największymi udziałowcami Porsche Automobil Holding SE, są rodziny miliarderów Porsche oraz Piechów. Według wstępnych ocen z oferty publicznej właściciele mają szanse pozyskać 60 do nawet 85 mld euro. Zarząd i rada nadzorcza Volkswagena jednak nie podjęły jeszcze ostatecznej decyzji. Volkswagen już od lat informował, że wskazane byłoby przyjęcie mniej scentralizowanej struktury korporacyjnej, na czym zyskałaby skuteczność i np. stawienie czoła Tesli. To jednak niekoniecznie spotykało się z entuzjazmem właścicieli. Publiczna oferta akcji Traton SE, producenta samochodów ciężarowych VW, zakończyła się fiaskiem. Nie powiodły się również plany wydzielenia marek supersamochodów Lamborghini , czy motocykli Ducati .

Czytaj więcej

Porsche Macan T: Purystyczny, czterocylindrowy, sportowy

Według analityków z Bloomberg Intelligence (BI), Volkswagen potwierdził to, co podejrzewano od jakiegoś czasu, że prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące publicznej oferty akcji swojej marki Porsche. — Wyceniamy ją na 60-85 miliardów euro. Dla porównania kapitalizacja rynkowa VW wynosi 112 miliardów euro. Porsche jest atrakcyjne zarówno z luksusowego wyglądu, jak i z powodu zaawansowanej elektryfikacji — tłumaczył Michael Dean, analityk motoryzacyjny BI. Dyrektor finansowy Porsche, Lutz Meschke, po raz pierwszy wspomniał o korzyściach z potencjalnej oferty publicznej w 2018 r. Powiedział wtedy, że takie posunięcie może odblokować wartość i powtórzyć udaną sprzedaż akcji Ferrari NV wiele lat wcześniej. Ale wówczas w VW nikt nie podchwycił tematu. — Myślę, że dla Porsche może być interesujące, żeby pomyśleć o ofercie publicznej — wspomniał dyrektor generalny Porsche Oliver Blume podczas briefingu z amerykańskimi reporterami w zeszłym roku. Zastrzegł się wówczas, że decyzja nie będzie należała do niego. A prezes Grupy VW, Herbert Diess z wielką rezerwą wypowiadał się wtedy o wejściu Porsche na giełdę.

Czytaj więcej

Porsche 718 Cayman GT4 RS: Antidotum na wszechobecną motoryzacyjną nudę

Impulsem było jednak dobre przyjęcie w marcu 2021 planów przyspieszenie elektryfikacji napędu. Po pozytywnej ocenie prezentacji planów w marcu 2021 , aby postawić na produkcję e-aut i udanych modelach, takich jak Porsche Taycan, prace wewnętrzne nabrały tempa. Wydzielenie Porsche może zaoferować grupie nową opcję finansowania. Oczywiście VW nie ma problemu z gotówką. Może ją zarobić, bądź pozyskać z emisji obligacji, chociaż jego skomplikowana struktura akcjonariatu ogranicza opcje pozyskiwania świeżego kapitału własnego. Volkswagen i Porsche mają wspólną historię sięgającą końca lat 30. XX wieku i zostały formalnie powiązane po długotrwałej walce o kontrolę. Ponad 10 lat temu Porsche chciało kupić Volkswagena. Rynek wtedy nie mógł się nadziwić odwadze Porsche, a „zamach stanu” ostatecznie się nie powiódł. Ostatecznie, to VW, jako znacznie większy producent odwrócił losy, przejmując kontrolę nad Porsche w 2009 roku. Powstał wówczas Porsche Automobil Holding, który ma ok 53 proc. udziału głosów w Volkswagenie. Porsche jest dzisiaj najbardziej kultową marka w stabilnej i bardzo dochodowej Grupie VW. Stworzenie wielomarkowej struktury (Audi, Skoda, Bentley) było pomysłem Ferdinanda Piecha, wpływowego dyrektora generalnego i prezesa VW, który zaplanował przejęcie Porsche, pomimo sprzeciwu swojego kuzyna Wolfganga Porsche. Piech zmarł w 2019 roku w wieku 82 lat.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Porsche GT3 Touring: Dla tych, którzy chcą się mniej wyróżniać

Porsche nie miałoby problemów z pozyskaniem koniecznych funduszy np. z obligacji. Tyle, że tak będzie łatwiej. Publiczna oferta akcji Porsche zwiększy także wartość całej Grupy Volkswagena — nie mają wątpliwości analitycy finansowi. Na rynku ta wiadomość została przyjęta z wielkim entuzjazmem. Uprzywilejowane akcje VW zyskały 10 proc. Największymi udziałowcami Porsche Automobil Holding SE, są rodziny miliarderów Porsche oraz Piechów. Według wstępnych ocen z oferty publicznej właściciele mają szanse pozyskać 60 do nawet 85 mld euro. Zarząd i rada nadzorcza Volkswagena jednak nie podjęły jeszcze ostatecznej decyzji. Volkswagen już od lat informował, że wskazane byłoby przyjęcie mniej scentralizowanej struktury korporacyjnej, na czym zyskałaby skuteczność i np. stawienie czoła Tesli. To jednak niekoniecznie spotykało się z entuzjazmem właścicieli. Publiczna oferta akcji Traton SE, producenta samochodów ciężarowych VW, zakończyła się fiaskiem. Nie powiodły się również plany wydzielenia marek supersamochodów Lamborghini , czy motocykli Ducati .

Reklama
Giełda
WIG20 z trudem brnie na nowe szczyty
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Giełda
Rynek kapitałowy dzięki innowacyjnym spółkom może wrzucić wyższy bieg
Giełda
Rynek nie przejął się listami Trumpa w sprawie ceł
Giełda
Spokojny początek tygodnia na GPW
Giełda
Mniej na sponsoring i cele społeczne. Spółki z WIG20 ograniczają wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama