Reklama

Kataklizmy zmniejszą rosyjski PKB o 1 procent

Straty idące w miliardy dolarów poniesie Rosja z powodu pożarów i suszy

Publikacja: 11.08.2010 01:35

Szalejące na powierzchni pół miliona hektarów pożary, katastrofalna susza i największe od tysiąca lat upały nie pozostaną bez wpływu na tegoroczne wyniki gospodarki Rosji. Rząd unika oficjalnych szacunków, ale eksperci już prognozują poziom strat od 0,7 proc. PKB do ponad 1 proc. PKB, czyli ok. 15 mld dol.

Kluczowa będzie sytuacja w przemyśle, bo jego udział w tworzeniu narodowego produktu jest największy. Tymczasem przemysł zwolnił już w czerwcu (spadek 0,4 proc. w stosunku do maja), po trzech miesiącach dużego wzrostu. Ten był głównie zasługą rosyjskiej motoryzacji oraz metalurgii.

[wyimek]15 mld dol. może stracić rosyjska gospodarka z powodu pożarów i suszy[/wyimek]

Teraz z powodu zagrożenia pożarowego produkcję wstrzymały największe koncerny: AwtoWAZ (łada, renault), GAZ, Kamaz, GM i VW. Także kombinaty metalurgiczne wysłały ludzi na urlopy, bo temperatura przy wielkich piecach stała się groźna dla zdrowia.

Aleksander Morozow z banku HSBC szacuje, że tylko spadek zbiorów zbóż o jedną trzecią to strata ok. 1 proc. PKB.

Reklama
Reklama

Kirił Tremasow, szef analityków Banku Moskwy, ocenia wpływ pożarów i suszy na gospodarkę na poziomie 0,5 – 07 proc. PKB. – Najważniejsze, że duży wzrost zamówień notują energetyka, kolej, przemysł wydobywczy. Dlatego straty, np. motoryzacji czy metalurgii, będą kompensowane – mówi „Rz” Tremasow.

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama